Twee brandganzen in de sneeuw

Op zoek naar ganzen

RIDDERKERK - Op zaterdag 21 januari organiseert Natuurvereniging Eiland IJsselonde een ganzenexcursie naar het Deltagebied. Het vertrek is om 08.30 uur vanaf de parkeerplaats bij het NME-centrum in het Reijerpark in Ridderkerk.

Op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden gaan men deze dag op zoek naar diverse soorten ganzen. De algemene soorten als Kolgans, Brandgans en Rotgans gaat men zeker tegenkomen, maar gehoopt wordt ook op schaarsere soorten, zoals Toendra/Taiga Rietgans en Kleine Rietgans de zeldzame Roodhalsgans. Niet alleen ganzen krijgen aandacht, maar ook eenden en roofvogels. In de winter verzamelen honderden Smienten, Kuif- en Tafeleenden zich op diverse plekken in de delta. Buizerds uit het Hoge Noorden bezoeken massaal de polders in het winterhalfjaar waaronder de Ruigpootbuizerd.
Aanbevolen wordt een verrekijker mee te nemen of een telescoop indien u die heeft. Er zullen een paar excursiebegeleiders meegaan die ook een telescoop bij zich zullen hebben. Verder worden warme kleding, handschoen, muts en stevige schoenen aangeraden.
Het maximum aantal deelnemers is 20, daarna komt u op de wachtlijst. Tevens wordt verzocht aan te geven of u wilt rijden of mee wilt rijden. Als u niet zelf kan rijden, kan het voorkomen dat u op de wachtlijst komt, indien er te weinig auto’s zijn. Aanmelden is verplicht via het contactformulier op de website: www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/ganzenexcursie-deltagebied/.