Foto:

Een frisse start

Het kan nog net. Namens het team van Leefbaar Ridderkerk wil ik u graag een heel mooi 2023 toewensen.

Traditiegetrouw is de periode rond Oud en Nieuw ook een moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Voor Leefbaar Ridderkerk een succesvol jaar. Wij zijn blij dat onze motie over het afschaffen van het variabel tarief voor restafval – effectief in 2022 - brede steun in de raad heeft gekregen. Diegene die er in slaagt om minder restafval aan te bieden, krijgt dankzij deze motie over 2022 restitutie. Want voor een jaar een variabel tarief invoeren om vervolgens in 2023 over te stappen op nieuwe regels, was voor ons niet acceptabel.

Het jaar 2022 is ook voor velen een bijzonder en wellicht een bizar jaar geweest. De energienota steeg de pijn uit. Vanuit de landelijke overheid is er geprobeerd om het een en ander repareren. Dat kwam echter niet vlot op gang. Het werd al gauw duidelijk dat (sport) verenigingen en maatschappelijke instellingen - die grootverbruiker zijn - qua compensatie voor die extreem gestegen energienota, buiten de boot zouden vallen. Voor veel organisaties een doemscenario. Voor hen was het onmogelijk om op zo’n korte termijn decking te vinden voor zulke extreme hoge kosten. Gelukkig heeft Leefbaar Ridderkerk wederom brede steun in de raad gevonden om de verenigingen, die zo’n belangrijke plek innemen in onze samenleving, te kunnen steunen met een noodpakket. Vanaf 16 januari 2023 kunnen de aanvragen worden ingediend.

In de overgang van het oude naar het nieuwe jaar hebben ook velen kunnen genieten van de schaatsbaan op het Koningsplein. Van maandag tot en met zondag kon er worden geschaatst. Alle dagen levendigheid in het centrum. Hoe mooi is dat en niet te vergeten geheel gerund door vrijwilligers. Dank! Een enkel dagje heb ik ook mee mogen helpen. Wat een glunderende gezichten heb ik voorbij zien komen. Prachtig om te zien.

De eerste dagen van 2023 zijn al weer achter de rug. Wat gaat toekomst brengen? Geen idée. Ook bij Leefbaar Ridderkerk hebben we geen glazen bol. Wel blijven we kritisch naar coalitiebeleid kijken en zullen we waar nodig de vinger op de zere plek leggen. Binnenkort komt het geluidsscherm in het Oosterpark weer op de raadsagenda. We hebben van veel omwonenden bij het scherm in Ridderkerk-West begrepen, dat zij alleen maar meer herrie ervaren. Dus ook hier gaan we uitermate kritisch de discussie aan. Dan zijn er ook nog om de voorgenomen verkeersaanpassingen bij de Erasmuslaan in het Zand en de verkeersbewegingen door Bolnes/Slikkerveer. Zomaar een kleine greep uit onderwerpen, die naast de ‘gewone’ agendapunten ons bezig houden. We blijven ons best voor u doen. Mocht u het idee hebben dat wij iets over het hoofd zien neemt u dan gerust weer contact met ons op. We rekenen ook in 2023 weer op u.

Namens de fractie van Leefbaar Ridderkerk,

Karin Kayadoe,