LEZERS SCHRIJVEN

Bewonersinspraak anders en beter?

Het nieuwe college laat er geen gras over groeien en pakt het slepende probleem aan van bewonersinspraak (participatie). Wordt anders ook beter?
Het vorige college heeft een evaluatie gemaakt; daar deed zij bijna anderhalf jaar over. Niet uit luiigheid, maar omdat het een ingewikkeld en vooral gevoelig onderwerp is. Ingewikkeld, omdat je niet overal kunt volstaan met een enquête of themabijeenkomst. Participatie is steeds maatwerk. Gevoelig omdat bestuurders en ambtenaren vaak angst hebben de regie kwijt te raken en er altijd bewoners blijven die tegen zijn.
Het college begint helaas verkeerd als ik uitga van wat er vorige week in de Combinatie stond:
1. De wijkoverleggen moeten het zonder ambtelijke ondersteuning doen “omdat bij enkele wijkoverleggen medewerkers en bestuurders onheus zijn bejegend”! Wie het evaluatierapport heeft gelezen en zeker degenen die net als ik regelmatig de wijkoverleggen heeft bezocht, weet dat bewoners JARENLANG niet al te serieus genomen zijn door de gemeente: herhaaldelijk geen informatie, halve informatie of te late informatie en afspraken die bij herhaling niet werden nagekomen. Is dat dan geen onjuiste bejegening? Dan lijkt het me niet vreemd dat er op een gegeven moment harde kritiek komt.
2. Verderop staat dat er op 19 januari een informatieavond is voor raadsleden over participatie. Heel goed! Maar niets over een informatieavond voor bewoners. En een voor ambtenaren lijkt ook hard nodig. Want afdelingen lijken in de praktijk weinig te maken te hebben met wat is afgesproken in de wijkoverleggen. Bewoners weten niet of deze houding hen wordt opgelegd door het college of dat die komt uit de ambtelijke organisatie zelf.
Zoals boven aangegeven: je kunt niet overal volstaan met een enquête of themabijeenkomst. Uitganspunt moet zijn dat belanghebbenden inspraak krijgen. Ook moet vooraf duidelijk zijn wat er met die participatie gebeurt.
Ik wens het college veel wijsheid en voldoende zelfkritiek bij het ontwikkelen van een nieuw participatiebeleid. Geleid door een bureau dat verstand van zaken en ervaring heeft met participatietrajecten en wat de invoering begeleidt bij burgers, politiek én ambtenaren.

Jilles Soffree

Wijkoverleg opgeblazen door de gemeente Ridderkerk

Onlangs kregen de deelnemers van de wijkoverleggen te horen dat de gemeente geen ambtelijke ondersteuning meer geeft aan de wijkoverleggen. Men trekt zich hals over kop terug, en de budgetten zijn blijkbaar verdwenen.
De reden zou zijn dat men onheus bejegend wordt. Iets waar men blijkbaar niet tegen kan. Dit is in de brief naar de voorzitters van de wijkoverleggen lekker vaag gehouden zodat men er alle kanten mee op kan.
Wel vreemd, want bij de overleggen die wij in West hebben vallen wel harde woorden doordat men de "ambtelijke matras”( het zeggen we zoeken het uit, en vervolgens laten sudderen) zat is. En door de weerstand heen moet prikken. Of je moet een gemeentevertegenwoordiger tot drie maal toe vertellen dat het opgehangen verhaal kant nog wal raakt. En dan weer gewoon opnieuw onwaarheden verkondigen…
De "matrasmethode” wordt ook door diverse instanties, hier partners genoemd, gevoerd. Je moet dan echt vragen of er binnen een redelijke termijn een duidelijk antwoord komt. Dan voel ik wel eens de eksterogen bij iemand steken. Maar geef dan een duidelijk antwoord! En draai er niet omheen. Onlangs was even scherp aandringen genoeg om een paar illegaal gestalde auto's in een paar dagen weg te krijgen. Ja daar moest even op eksterogen geduwd worden. Maar we hebben nog nooit zo snel iets voor elkaar gekregen!
De gemeente organiseert nu een bijeenkomst. Daar is voor de burger geen spreekrecht. Terug naar de betutteling blijkbaar, waarbij de overheid vertelt wat goed is voor de burger. En die knikt dan braaf ja. Stel je voor: het gaat over de burger, maar die mag zelf niet meepraten. En dan moet die burger wel braaf meedoen in het participatietraject!? Hoe dan?
We gaan dus een tiental jaren terug in de tijd. En het aantal actiegroepen zal weer toenemen nu de werkgroepen niet meer gefaciliteerd worden! En bij mij thuis kan ik echt geen 20 personen herbergen voor een overleg. Maar het geeft wel ruimte voor Ridderkerk om de wijkregisseurs en hun ondersteuners (een stuk of 6) te ontslaan wegens overtollig/boventalligheid. Dat spaart dan weer wat belastingcenten.

C.G.J. Broeders
Ex werkgroep Lucht & Geluid van het ex wijkoverleg West