Foto:

Een leuke verrassing

Het was een leuke verrassing, zo aan het einde van het jaar! Ik had bij de radio een gesprek over mijn werk op een mbo in Rotterdam en het raadslidmaatschap. Opeens stond de studio vol met mensen van de Combinatie, het Ridderkerks Dagblad en RTV Ridderkerk en kreeg ik de oorkonde politicus van het jaar 2022 uitgereikt. De lovende woorden horen en de aanwezigheid van de hele fractie: het was een mooi moment!

Ik ben nu bijna vijf jaar raadslid. En u mag best weten, wat was dat een zoektocht in het begin. Ja, ik wilde wat betekenen voor Ridderkerk, meebouwen aan een dorp waarin het fijn wonen is, waar iedereen zich gezien voelt en eerlijke kansen krijgt. Maar hoe ik mijn rol als raadslid in kon vullen op een manier die bij mij past, dat heb ik echt stapsgewijs moeten ontdekken.

Ik doe dat door veel met de mensen in gesprek te gaan. Of ik breng bij maatschappelijke organisaties een bezoek. Zo worden papieren stukken levend, dat helpt om goede keuzes te maken.

En zo vond ik mijn draai als volksvertegenwoordiger. Het is mooi dat dit werd gezien en gewaardeerd met deze oorkonde. Wat ik echt niet verwacht had waren alle reacties naderhand. Zoveel leuke berichtjes kreeg ik. Dat deed goed en geeft energie voor het nieuwe jaar.

Want er is nog veel te doen! Uit stukken die we als raad kregen blijkt dat mantelzorgers het steeds zwaarder krijgen en dat het niet lukt om de zorgtaak tijdelijk over te dragen om even bij te komen. We moeten echt zoeken naar oplossingen om deze groep te ontlasten.

Waar we ons ook druk over maken is dat het onvoldoende lukt om mensen met (dreigende) schulden op tijd passende hulp te bieden. Kennelijk helpt wat we nu doen niet voldoende. Er moeten andere manieren worden gezocht en wat ons betreft moet stichting Schuldhulpmaatje daar een belangrijke rol in spelen, zowel in daadwerkelijke hulp als preventie.

Waar ik ook over kan piekeren is de toename van jongeren die jeugdzorg nodig hebben. Opvoedproblemen zijn vaak de oorzaak. Maar ook (v)echtscheidingen leiden tot een schrikbarend grote toeloop! Preventief werken moet meer ruimte krijgen. Anders blijft het dweilen met de kraan open. Denk aan opvoedhulp, aan een digitaal scheidingsloket waarbij iemand je ondersteuning biedt of liever nog eerder ingrijpen: gratis hulp bij relatieproblemen. Dat bespaart geld, maar veel belangrijker: het voorkomt leed!

In de afgelopen jaren vragen mensen wel eens waar ik de energie vandaan haal om raadslid te zijn. Nou, bovenstaand rijtje maakt dat wel duidelijk. Er is nog veel wat beter moet. Een goede samenwerking met andere raadsleden is daarbij belangrijk. Vaak zijn het maar kleine stapjes die we met elkaar nemen. Maar elke keer een klein stapje is ook vooruit!

Erna de Wolff-ter Beek

ChristenUnie Ridderkerk