Vitesse  troefde KCR in de slotfase af
Vitesse troefde KCR in de slotfase af Foto:

KCR geeft de winst weg

De korfballers van KCR hadden afgelopen zaterdag een unieke kans om de beladen streekderby tegen Vitesse uit Barendrecht uit het vuur te slepen en de punten mee te nemen naar Ridderkerk. Het team van coach Wim Diepenhorst moest echter het hoofd buigen. Thuisploeg Vitesse ging uiteindelijk met de zege aan de haal. Het werd in de Bongerdhal 22-21 voor Vitesse.
En het begon allemaal zo goed. In de dagen voorafgaand aan de kraker werd er intensief getraind op het verdedigende werk. KCR zou de deur potdicht houden, Vitesse daarmee ontregelen en zelf scoren. Vooral het vrouwenkwartet van de tegenstander, de motor van Vitesse, moest het aanvankelijk ontgelden. En zo moesten de Barendrechters op de knieën gedwongen worden. En dat deze manier van spelen KCR veel energie zou kosten wisten de Ridderkerkers, maar het begin was veelbelovend. Verrast door het doortastende optreden van KCR en een tikkie uit het veld geslagen moest Vitesse tegen een 1-5 achterstand aankijken. Dat hadden zij zich toch anders voorgesteld. Al weken werd er in Barendrecht een sfeer gecreëerd rond deze wedstrijd, die natuurlijk beladen genoemd mag worden. Halverwege de eerste helft kreeg de wedstrijd een wat gelijkwaardiger karakter, Vitesse was bekomen van de ergste schrik en acht minuten voor rust kwam de ploeg voor het eerst langszij, 8-8. En het leek alsof KCR in die periode nieuwe krachten had verzameld, want met de snelheid van het licht werd er achter elkaar gescoord. Bij rust leidde KCR zelfs met 8-14.

Op de thuistribune werd onrustig geschuifeld, onzeker gemompeld: ging hier nu de verwachtte overwinning verloren? Als Vitesse niet snel na rust iets zou doen, wat dan ook, kon dit wel eens een lelijke afstraffing worden. Maar toch verzuimde KCR na rust de trekker over te halen en de overwinning ruim voor tijd binnen te slepen. Te lang werd er door de Ridderkerkers niet gescoord. En zo kon Vitesse weer in de wedstrijd komen, dat successievelijk de achterstand verkleinde. Werd het toch weer een echte wedstrijd. Pas in de slotminuten kwam Vitesse voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong, 19-18. Was het dan nu erop en erover? KCR bleef bij, maar kon de leiding niet meer nemen. En na balverlies in laatste minuten, scoorde Vitesse de winnende treffer: 22-21. Een hard gelag voor KCR, dat zoveel meer had kunnen halen: een overwinning misschien, maar een gelijkspel zeker. En een andere harde realiteit is dat komende zaterdag een wéér topploeg en concurrent voor het kampioenschap wacht: koploper VEO.

Bestuur Rowdies heeft voorkeur voor uitbreiding in Oosterpark

Het bestuur van honk- en softbal Ridderkerk Rowdies heeft vooralsnog de voorkeur voor uitbreiding van het complex in het Oosterpark. Er loopt onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een nieuw honkbalpark in het gebied bij de A38, maar het gaat jaren duren voor dit gerealiseerd kan worden. In het Oosterpark kan de gewenste uitbreiding sneller een feit zijn.
"We wachten nu al vanaf 2016. Er moet nu echt iets gebeuren” zo sprak Arno Seltenrijch vorige week namens de club in bij de raadscommissie. De optie voor de A38 wordt door het bestuur niet afgewezen. "Als de mogelijkheden voor beide locaties bekend zijn is het aan onze ledenvergadering om een besluit te nemen” stelt Seltenrijch. De bewonersgroep 3VO Biotoop vindt dat alleen een park bij de A38 onderzocht moet worden. "Een oplossing voor de Rowdies in het Oosterpark blijft een onmogelijke opgave. Er zijn gewoonweg teveel ingewikkelde randvoorwaarden om aan alle wensen van de Rowdies tegemoet te komen, zonder aan het park ernstige schade toe te brengen. Er moet dan een flink stuk bos gekapt worden en daardoor zou het belangrijke fijnstofbuffer tussen de A15 en Drievliet grotendeels verdwijnen.”
Seltenrijch vindt dit een verkeerde voorstelling van zaken. Hij wijst erop dat er al voor een groot deel kaalslag heeft plaatsgevonden op de gronden die voor uitbreiding van het sportpark in beeld zijn.