Greendish helpt tegen voedselverspilling

De gemeente Ridderkerk heeft als doel om voor 2050 CO2-neutraal en circulair te zijn. Het tegengaan van voedselverspilling en verduurzamen van het voedselaanbod zijn daarin belangrijke onderdelen. Om dit doel te bereiken heeft de gemeente dit project opgezet met Greendish.
Afgelopen jaar zijn verschillende ondernemers inRidderkerk aan de slag gegaan met het verduurzamen van hun voedselaanbod. Tijdens het project hebben koplopers uit de gemeente gekeken naar hun menu, recepturen en voedselverspilling. Met behulp van metingen en adviesgesprekken hebben zij handvatten gekregen om milieu- én financiële impact te kunnen gaan maken. Zo is gekeken naar voedselverspilling, de voetafdruk van het voedselaanbod, potentiële kostenbesparing en hoe met een duurzaam aanbod een breder publiek aangetrokken kan worden. Naast Hofstede de Paradijshoeve en Olive Garden is ook de catering van de gemeentehuizen onder de loep genomen. Greendish het eten dat tijdens events en vergaderingen wordt geserveerd, geanalyseerd en adviezen geformuleerd op het gebied van duurzaamheid. Het aanbod is nu vele malen gezonder.

Meer ondernemers van boven de 65 jaar

Het aantal ondernemers op leeftijd is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden er ruim 135.000 ondernemers van 65 jaar en ouder ingeschreven bij Kamer van Koophandel. Begin 2023 zijn het er bijna 193.000. Een toename van 42%. KVK-adviseur Angèle Magré, weet dat een deel van de 65 plussers zich nog te jong voelt om te stoppen met werken. Daarnaast hebben zij nog veel te bieden binnen bedrijven: "Ze zijn gemotiveerd, loyaal en betrouwbaar.”
In deze provincies Noord- en Zuid-Holland zijn 71.408 ondernemers van 65 jaar en ouder gevestigd. Dit is 37% van het totaal aantal oudere ondernemers in Nederland.
De 65 plus ondernemers zijn voornamelijk actief in de zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, land- en tuinbouw, groothandel en cultuur, sport en recreatie.