Foto:

Uitdagend 2023

Zo, de feestdagen zijn weer voorbij. Het is veel te laat om u nog Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Maar daarvoor hadden we natuurlijk ook een ouderwets gezellige nieuwjaarsreceptie in het gemeentehuis. Ik vond het nog wel ingewikkeld hoe dat te doen: geven we elkaar nou een hand of niet? Die drie zoenen zijn wel helemaal verleden tijd. Zo na alle coronaperikelen en twee jaar helemaal geen receptie, was het zo fijn dat het weer kon. Maar ondertussen heerst er wel van alles aan virussen. Nou ja, het kwam er op neer dat iedereen deed wat hij/zij wilde, en ondertussen gaf ik iedereen een box. Ik wil niet degene zijn die griep of corona of wat dan ook doorgeeft. Of dat nou geholpen heeft is vraag twee, want er zijn wel heel veel zieken. Er schijnt een griepepidemie te zijn uitgebroken.

Oud en nieuw
Oud en nieuw is in onze gemeente redelijk rustig verlopen. Hier en daar een brandje, meteen bezworen door die geweldige brandweer. Hier en daar een container of prullenbak aan gort. Niet goed, maar allemaal wel te overzien. Maar het blijft natuurlijk wel heel gek dat we zo’n nacht met z’n allen accepteren. Als iemand vergunning zou aanvragen voor zo’n evenement, zou niemand het in z’n hersens halen om die vergunning te verlenen. Het is inmiddels wel bekend dat ik vind dat er een landelijk verbod op vuurwerk moet komen. Als het alternatief kan zijn mooie vuurwerkshows te geven. Dan kan iedereen toch veilig genieten van oud en nieuw.
In mijn persoonlijke leven is oudejaarsavond wel een heel verdrietige avond. Twee jaar geleden moest ik mijn Rob op oudejaarsavond naar het ziekenhuis brengen omdat er iets ernstigs was aangetroffen bij een bloedonderzoek. Ze dachten aan een gevaarlijke bacterie die meteen moest worden bestreden. Het was midden in corona tijd. Ik moest hem afleveren en mocht niet mee naar binnen. Ik zag hem de lange gang door lopen. Het was de laatste keer dat ik hem zag lopen. Ik denk dat oudejaarsavond voor mij wel altijd een nachtmerrie zal blijven.

Uitdagend
Maar ondertussen zijn we begonnen aan het gelukkige nieuwjaar. Het wordt in ieder geval een uitdagend nieuwjaar. Ridderkerk gaat opnieuw een eigen organisatie inrichten. Daar zijn we nu volop mee bezig. Dat geeft nieuwe mogelijkheden en ook nieuwe energie, en daar kan ik echt wel vrolijk van worden. Ik hoop wel dat we, zoals onze Commissaris van de Koning het noemt, “het kind niet met het badwater weggooien”. Zo is het wel belangrijk dat we de bedrijfsvoering samen met Albrandswaard en Barendrecht blijven doen. Dat is efficiënt en kostenbesparend. Je kan die euro ook maar één keer uitgeven, dus laten we dat ook zo doelmatig mogelijk doen.
En echt iedereen heeft het over mijn afscheid, ergens in mei. Maar dan heeft u nog zeker drie columns tegoed. U bent dus nog niet van mij af!

Anny Attema,
Burgemeester Ridderkerk