Minder Ridderkerkse kinderen lid van club

Kinderen in Ridderkerk spelen weinig buiten. Slechts 31% van de kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar speel minimaal een uur buiten per dag. Dit komt overeen met het gemiddelde van het Rijnmondgebied.
Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor 2022 van de GGD Rotterdam-Rijnmond. Dit is een vierjaarlijks vragenlijstonderzoek onder ouders van kinderen van zes maanden t/m 11 jaar. De resultaten van Ridderkerk komen voor het grootste deel overeen met de regio. Net als bij de vorige meting vinden de meeste ouders de gezondheid van hun kinderen (heel) goed.
Kinderen in Ridderkerk hebben vaker een zwemdiploma dan in de regio. Vergeleken met de vorige meting zijn er wel minder kinderen die sporten bij een sportvereniging. Ook het aandeel kinderen dat lid is van een club (anders dan een sportvereniging) is gedaald. Vier jaar geleden was 35% van de Ridderkerkse kinderen lid van een club. Nu is dat 25%, waarmee Ridderkerk niet meer afwijkt van het regiogemiddelde. Geldgebrek wordt vaak als reden aangegeven dat kinderen geen lid zijn van een vereniging.
Er worden meer drankjes met suiker gedronken door kinderen in Ridderkerk. Het aantal kinderen dat dagelijks water drinkt is lager dan het regiogemiddelde. Door 57% van de kinderen in Ridderkerk worden dagelijks drankjes met suiker (frisdrank, limonade, thee met suiker) gedronken. Het regiogemiddelde is 43%. Driekwart van de Ridderkerkse kroost drinkt dagelijks water. Regionaal is dat 81%. Minimaal vijf keer per week fruit wordt gehaald door 84% van de kinderen in Ridderkerk. Voor de regio is dat 88%. Minimaal vijf keer per week groente is er voor 80% van de Ridderkerkse kids. Het regiocijfer is 83%.