De Crezéepolder mag nu weer vollopen (foto Arie de Waard)
De Crezéepolder mag nu weer vollopen (foto Arie de Waard) Foto:

Crezéepolder is nu mooie beleving bij hoog water

Zeventig jaar nadat hij er met zandzakken sleepte maakte Arie de Waard een foto van een ondergelopen Crezéepolder. Hij hielp er in februari 1953 in de strijd tegen het wassende water.

De Ridderkerker heeft er vrede mee dat de polder nu regelmatig bij hoog water onder water staat:
“Het is toch mooi geworden nu het weer open is.”
Tot 1941 was de Crezéepolder, toen bekend als Oude Bospolder, ook een getijdengebied. Het werd voor de landbouw drooggelegd.

Werkverschaffing
Het was verplicht werk voor Ridderkerkse werklozen, die met kruiwagens vol zand vanaf de dijk moesten lopen om de polder dicht te krijgen. Het was geen dwangarbeid die door de Duitsers was opgelegd. Vanwege het hoge aantal baanlozen in de gemeente had het gemeentebestuur in 1939 bij Den Haag subsidie aangevraagd voor dit werklozenproject. In januari 1941 ging de eerste spade voor deze werkverschaffing in de grond. De tewerkgestelden werden met open vrachtwagens naar de dijk gereden. Na de oorlog is de drooggelegde polder vernoemd naar burgemeester Crezée. Na het breken van de rivierdijk kwamen in 1953 tientallen vrijwilligers in actie. Volgens Arie de Waard is dat toen voor een deel gelukt.