Foto:

Buiten de raad gesproken

Minder ik, meer wij !

In de laatste week van 2022 kwam het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) met de uitkomsten van een onderzoek naar polarisatie in Nederland.
Uit het onderzoek blijkt o.a. dat driekwart van de Nederlanders zich zorgen maakt over polarisatie in de politiek, het publieke debat en op de sociale media.
Het luisteren naar elkaar, iemands mening respecteren en het klaar staan voor een ander lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen.
Terwijl de cancelcultuur, scheldkanonnades in het politieke debat en wantrouwen tegen iemand met een andere mening of achtergrond hoogtij lijken te vieren.

Polarisatie
Het landelijke CDA heeft hierin de afgelopen jaren niet altijd het goede voorbeeld gegeven. Als CDA Ridderkerk maken wij ons ook steeds meer zorgen over deze toenemende polarisatie.
Juist als 'brede volkspartij' willen we deze ontwikkeling bestrijden. Wij willen de inhoud centraal stellen, in plaats van vijandigheid en het blijven uitvergroten van tegenstellingen.

Gelijkgestemden
Opvallend was dat uit het onderzoek van het SCP ook blijkt dat een groot gedeelte van de Nederlanders juist minder polarisatie ervaart in de eigen omgeving.
In eerste instantie lijkt dit positief, maar dit komt vooral doordat steeds meer Nederlanders alleen met gelijkgestemden omgaan.
Zo lijkt het of we als samenleving weer teruggaan naar de verzuiling, bestaande uit veel kleine groepen.

Samen met elkaar
Als CDA Ridderkerk geloven we in minder ik, meer wij. De samenleving maken we uiteindelijk met elkaar.
Wanneer we ons alleen op onszelf richten, zijn we snel geneigd om onze naasten uit het oog te verliezen. Daarom zijn en blijven o.a. (sport)verenigingen essentieel in Ridderkerk.
Plekken waar ook Ridderkerkers met diverse achtergronden elkaar ontmoeten en waarbij deze verschillen geen rol spelen.

Zorgen
Daarom maken we ons als CDA Ridderkerk zorgen wanneer we zien dat tussen 2018 en 2022 het aantal leden (van 4-11 jaar) van muziek-, toneel- en andere verenigingen met 10% is gedaald. Bij sportverenigingen is dit een daling van 2%.
Hiervoor zullen we als CDA Ridderkerk de aankomende tijd aandacht vragen, want juist in een polariserende samenleving hebben we al die verenigingen hard nodig.

Zij laten zien dat het niet gaat om meer IK, maar juist om meer WIJ!

Namens de CDA Ridderkerk fractie,

Ton Overheid & Victor Mijnders