Cursus valpreventie in voorjaar 2023

Ridderkerk Langer Gezond organiseert in het voorjaar van 2023 een cursus Valpreventie. Het doel van de cursus is het voorkomen van valongevallen door ouderen bewuster te maken van risicofactoren en hun balans, conditie en zelfvertrouwen te verbeteren.

Het voorkomen van een val is belangrijk. Meer dan een derde van de 65-plusser valt minstens 1x per jaar, met alle gevolgen van dien. In 2020 bezochten maar liefst 103.000 ouderen in Nederland de spoedeisende hulp vanwege verwondingen als gevolg van een val.
De bijeenkomsten bestaan uit informatie over de oorzaken van vallen, de gevolgen, tests en natuurlijk oefeningen gericht op het verbeteren van fitheid, evenwicht en spierkracht. Onder begeleiding van fysiotherapie en een leefstijlcoach gaat men aan de slag om het risico op een val zo klein mogelijk te maken. De doelgroep is thuiswonende ouderen van ongeveer 65 jaar en ouderen met een verhoogd valrisico. Per deelnemer zal een op maat gemaakt trainingsschema worden opgesteld.

Tweede cursus
Wegens succes van de eerder aangeboden cursus wordt er een tweede georganiseerd. Deze cursus is op dinsdagavond van 19.00 tot 21.00 uur, plus twee avonden waarin de resultaten en vorderingen worden gemeten. Inloop vanaf 18.45 uur. De cursusdata zijn 14, 21, 28 februari, 7 en 14 maart. Datums voor de terugkomavonden worden nog vastgesteld. De locatie is het wijkcentrum West, Boksdoornstraat 80. Deelname kost € 35,- . Aanmelden kan op het kantoor van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. Er is nog een beperkt aantal plaatsen. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Facet Ridderkerk: 0180 – 432 350 of kijken op: www.ridderker
klangergezond.nl.

Getekend voor glasvezel op bedrijfsterrein

De Ridderkerkse bedrijventerreinen krijgen een snelle glasvezel-verbinding. Wethouder Peter Meij ondertekende vorige week een samenwerkingsovereenkomst met DELTA Netwerk.

Namens DELTA zette Dies den Haan, Manager Convenanten, zijn handtekening. DELTA Netwerk gaat glasvezel beschikbaar maken voor alle ondernemers en bewoners van bedrijventerreinen Donkersloot-Noord, Donkersloot-Zuid, Nieuw-Reijerwaard, Veren Ambacht en Cornelisland. DELTA heeft de afgelopen maanden middels een campagne geïnventariseerd of er behoefte is aan glasvezel op de bedrijventerreinen. Het initiatief is met veel enthousiasme ontvangen. De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg zijn al opgestart. Wethouder Peter Meij (Buitenruimte) is blij met het initiatief van DELTA : "Het glasvezelnetwerk zorgt ervoor dat we klaar zijn voor de toekomst.”