Een impressie van de toekomst van het  schoolmeestershuis
Een impressie van de toekomst van het schoolmeestershuis

Schoolhuis wordt overdekt schoolplein

RIDDERKERK - Het plan om de gevel van de schoolmeesterwoning van de Rehobothschool in Ridderkerk te behouden wordt doorgezet. Bij de besluitvorming hierover was vorig jaar nog onduidelijkheid omdat er nog funderingsonderzoek moest plaatsvinden.

De uitkomsten hiervan heeft het college nog niet openbaar gemaakt. Vorige week is wel de vergunningaanvraag “voor het verbouwen van een woning tot overdekt schoolplein” gepubliceerd. Raadslid Ronald Lapaer van Leefbaar Ridderkerk vindt het vreemd dat de gemeenteraad niet over het funderingsonderzoek is geïnformeerd. Hij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld. Hij vindt dat het correcter was geweest om de raad hier vooraf over te informeren.

Open huis
Met het plan om de schoolmeesterwoning in deze vorm te behouden heeft de gemeenteraad al ingestemd. Er is een budget van maximaal 300.000 euro voor beschikbaar gesteld. De gemeente neemt het huis aan de Verlengde Kerkweg van de school over, waarna het gedeeltelijk wordt gesloopt. Overeind blijven de voorgevel, beide zijmuren en het dak. Het open gedeelte wordt toegevoegd aan het schoolplein en kan door de toevoeging van een podiumfunctie/tribune ook als buitenleslocatie fungeren. De Rehobothschool draagt zelf 70.000 euro aan de herinrichting van het schoolplein bij. Het schoolbestuur had al een sloopvergunning voor de verzakte schoolwoning. Op verzoek van het gemeentebestuur is er niet doorgezet. De cultuur-historische waarde van het in 1905 gebouwde huis is “hoog”, maar het pand is niet aangewezen tot gemeentemonument.