Rick Hoogenboezem met de handbike die hij sinds maandag mist

Aan huis gebonden na diefstal van handbike

RIDDERKERK - Door de diefstal van zijn handbike kan Rick Hoogenboezem er sinds maandag niet meer zelfstandig op uit. Zijn hulpmiddel werd maandagochtend gestolen in het centrum van Ridderkerk.

De aan een rolstoel gebonden Rick was een uurtje gaan sporten en had zijn handbike om de hoek van de sportschool achtergelaten. Toen hij er rond 12.00 uur naar toe draaide zag hij het elektrisch aangedreven voorwiel niet meer staan. “Eerst dacht ik nog aan een kwajongensstreek. Overal in de Jorishof rondgekeken. Later ook een rondje centrum gedaan, maar geen spoor. Gestolen” vertelt de gedupeerde Rick.
Hij denkt dat de dief het had voorzien op de accu van de handbike. “Want een ander heeft er niets aan. Hij is aangepast aan mijn rolstoel. De fabrikant is inmiddels op de hoogte dat hij gestolen is, evenals bedrijven die de aanpassingen verzorgen. Hij zal er niet aangeboden kunnen worden” aldus Hoogenboezem, die ook aangifte bij de politie heeft gedaan.

Aangepast
Een aangepaste elektrische handbike kost tussen de drie- en vierduizend euro. Rick weet nog niet of hij vanuit de Wmo in aanmerking komt voor een vervangend exemplaar. “En dan heb je hem ook niet de volgende dag” aldus de jonge Ridderkerker, die zich in zijn vrijheid voelt beknot. “Ik kan nu nergens zelfstandig heen. Daar moet ik iemand voor bellen. Ik kan nu niet zelf even boodschappen doen, niet alleen naar de sportschool en zonder vervoer ook niet naar de kerk. Gelukkig zijn er mensen die willen helpen, maar ik wil niet afhankelijk zijn” treurt Rick.
Maandag is hij thuisgebracht door mensen die in het centrum hun boodschappen deden. Bezoekers van het dorp hebben Hoogenboezem verteld dat omstanders een familie met twee kinderen en twee ‘fietsen’ heeft gezien in de hoek van de handbike hebben zien rondhangen. De politie hoopt het snel op te lossen. Iedereen die maandagmorgen iets heeft gezien kan deze informatie met de politie delen via 0900 8844.