Ridderkerk valt binnen het zoekgebied voor een nieuwe hoogspanningslijn

Bezwaren tegen doorkruising van Ridderkerk door nieuwe hoogspanningslijn

RIDDERKERK - Het Ridderkerkse college ziet op voorhand veel bezwaren in het zoekgebied voor een nieuwe hoogspanningslijn tussen Geertruidenberg en Krimpen aan den IJssel/Crayestein. Voor wat betreft het mogelijke Ridderkerkse gedeelte ziet het college belemmeringen en niet gewenste doorkruising van gebieden met bijzondere waarden.

Ridderkerk heeft dit in het ambtelijk overleg over het zoekgebied al laten weten en inmiddels ook schriftelijk bevestigd aan het Bureau Energiezaken, dat in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat de procedure voor een nieuwe hoogspanningslijn is gestart. In de bezwaren voert het college de doorkruising van dichtbevolkte wijken Ridderkerk-West en Slikkerveer aan. Ook bij de cultuurhistorische lintbebouwing in Rijsoord worden hoogspanningsmasten niet passend geacht.

Windmolens
Burgemeester en wethouders willen zulke masten ook niet zien in het Waalbos. Niet wenselijk is evenmin de doorkruising van de Donckse velden of een hoogspanningslijn nabij het rijksmonument Het Huys ten Donck.
Doorsnijding van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard geeft volgens het college problemen met de drie windmolens die daar gepland staan. Ook de Ridderster wordt als een belemmering gezien. Verder botst dit mogelijke toekomstbeeld met de ontwikkeling van de rivieroever. “Wij vragen u dan ook om de belemmeringen met betrekking tot de betreffende gebieden nadrukkelijk te betrekken bij het opstellen van de concept Nota Reikwijdte en Detailniveau” verzoekt het college. In de conceptnota wordt beschreven welke onderdelen onderzocht gaan worden en tot op welk detailniveau. Na de publicatie kunnen zienswijzen ingediend worden. De definitieve nota is de basis voor een MER-procedure (Milieu Effect Rapportage), waarna een voorkeursalternatief wordt voorgelegd aan de minister. Dit is naar verwachting in 2024.n.