Esther de Meza, Angelique Bloemberg en Lilian SprMantelzorgong met het nieuwe naambord

Karaat Mantelzorg heet nu Facet Mantelzorg

RIDDERKERK - Karaat Mantelzorg heeft met ingang van 1 maart een nieuwe naam. De mantelzorgconsulenten gaan met dezelfde werkwijze en hetzelfde team door onder de naam Facet Mantelzorg. “We hebben lang vastgehouden aan onze eigen naam, maar de tijd was er nu rijp voor” zegt mantelzorgconsulent Esther de Meza

Om vindbaar te blijven voor de doelgroep werd de naam Karaat Mantelzorg zo lang mogelijk behouden. Na het opgaan van welzijnsorganisatie Karaat in Facet bleef de organisatie de Karaatnaam voeren. Na veertien jaar is de naam nu losgelaten. “Het was hoog tijd om de naam van onze moederorganisatie aan te nemen. Voorheen spraken ouderen nog van de SWOR, maar inmiddels is Facet bekend bij velen in Ridderkerk. Facet staat voor veel facetten” licht De Meza toe.

Steunpunt
De geschiedenis van de mantelzorgondersteuning in de gemeente gaat terug naar 2006. In dat jaar werd het Steunpunt Mantelzorg Ridderkerk opgericht dat werd ondergebracht bij de Stichting Welzijn Ouderen Ridderkerk. Twee jaar later fuseerde de SWOR met welzijnsorganisatie Dynamiek en werd de naam Karaat. Die naam werd alleen nog door Karaat Mantelzorg gevoerd na de fusie met Sport en Welzijn in 2016. Een jaar later kreeg de organisatie de naam Facet en bleef Karaat Mantelzorg onder de vertrouwde naam doorgaan. “Als je al die organisatieveranderingen bij elkaar ziet is het maar goed dat wij vooral herkenbaar wilden blijven. Het is belangrijk dat mantelzorgers weten waar ze voor ondersteuning kunnen aankloppen” stellen de mantelzorgconsulenten.
Officieel staan er nu ruim 1200 mantelzorgers bij Facet Mantelzorg geregistreerd. De afgelopen jaren is dit sterk gegroeid, mede door de invoering van het mantelzorgcompliment. “Maar er zijn natuurlijk veel meer mantelzorgers in Ridderkerk. Vaak gaat men door, zonder ooit zelf om hulp te vragen. Het kan dan een te zware belasting worden” is de ervaring.

Rood hart
Met de naam Facet Mantelzorg is gekozen voor een nieuw en herkenbaar symbool: een rood hart als symbool voor de relatie die de mantelzorger en de zorgvrager met elkaar hebben. “Vanuit de liefde in het hart is er loyaliteit. Niemand vraagt of je wilt zorgen. Dat doe je gewoon. Maar soms zorgt het hart ook voor de lastigheid, het plichtsgevoel, het verdriet en soms ook oud zeer. Als steunpunt voor mantelzorgers hopen wij ‘vanuit ons hart en gedrevenheid’ mantelzorgers zo goed mogelijk te helpen” zo wordt toegelicht.
De nieuw naam betekent ook een nieuwe webnaam voor de website en nieuwe emailadressen. Het adres van het kantoor verandert niet. Het telefoonnummer wel. Facet Mantelzorg is bereikbaar via het centrale nummer van Facet: 0180-432350.