Rob Tulder en Eveline van Mil in de Wereldwinkel

Duo ambassadeurschap voor Wereldwinkel

RIDDERKERK - Al jarenlang houden zij zich beroepsmatig bezig met internationaal verantwoord ondernemen, duurzame productie en consumptie, en de wereldwijde Duurzame Doelen (de ‘Sustainable Development Goals’) van de Verenigde Naties. Rob van Tulder als hoogleraar bij de Erasmus Universiteit en Eveline van Mil als onderzoeker en strategisch adviseur voor diverse organisaties.

Samen schreven zij verschillende publicaties op dit gebied, waaronder het boek “Principles of Sustainable Business” – over het belang en de principes van duurzaam internationaal ondernemen. Het duo woont op steenworp afstand van de Wereldwinkel, en wil ook in de eigen woonplaats vorm en inhoud geven aan wat ze internationaal proberen uit te dragen.

Bijzondere cadeaus
Eveline: “Ik kom hier vooral als ik een bijzonder, symbolisch cadeau zoek voor een speciaal moment in het leven van een vriend, vriendin of familielid. Een geboorte, een huwelijksfeest, een bezegeling van een jarenlange vriendschap. Wat de prachtige beelden uit de Wereldwinkel extra bijzonder maakt, is dat ze allemaal voorzien zijn van een verhaal over de maker, de herkomst en het gebruikte materiaal. Daardoor ontstaat verbondenheid met mensen elders in de wereld. Bovendien krijgen de makers een eerlijk loon voor hun creativiteit en arbeid, en dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn”. Ze wordt ook altijd blij van de warmte en betrokkenheid die de medewerkers in de winkel uitstralen. “En dan te bedenken dat het allemaal vrijwilligers zijn.”

Geweten van gemeente
nteProfessor Rob van Tulder, al jaren voorzitter van de werkgroep Fairtrade-gemeente en nu dus ook ambassadeur van de Wereldwinkel, is heel stellig: “Het uiteindelijke doel van bedrijven moet zijn om op een duurzame manier waarde toe te voegen aan onze samenleving. Het gaat dan zowel om de economische, als maatschappelijke als ecologische waarde. Winst maken is prima, maar kan nooit een doel op zich zijn. De Wereldwinkel draagt dat uit. Daarom vind ik dat een Fairtrade gemeente zonder Wereldwinkel ondenkbaar is. De Wereldwinkel is een soort van geweten van een gemeente”.
Als hoogleraar pleit hij er ook voor dat er op de scholen meer onderwijs wordt gegeven over eerlijke en duurzame handel. “De jeugd moet de Wereldwinkel en de gedachte erachter blijven verjongen. Eveline en ik willen daar graag vanuit ons ambassadeurschap lokaal met raad en daad een bijdrage aan leveren.”
U kunt de Wereldwinkel bezoeken van di t/m za van 11.00 tot 16.00 uur of via: wereldwinkelridderkerk.nl.