Na afloop werden veel boeken gesigneerd door Erik Scherder

Hersenen blijven uitdagen om fris te blijven

RIDDERKERK -Op uitnodiging van VET Gezond in Ridderkerk gaf professor Eric Scherder afgelopen zaterdag een theatercollege in Het Plein. Met de naam van dit project in gedachten gaf de professor zijn lezing de titel: De hersenen zijn ‘vet’.

Scherder maakte er met zijn aanstekelijk enthousiasme een boeiend uur van. Hij maakte met animaties en foto’s van de snijtafel duidelijk hoe delen van de hersenen functioneren en wat de gevolgen van veroudering zijn. De professor had daarbij een duidelijke boodschap: “Veroudering kan niet worden voorkomen, maar wel worden vertraagd.”
Gezond eten en voldoende bewegen helpen om ons ‘fris’ te houden, maar ook de hersenen moeten onophoudelijk uitgedaagd worden. Stilstand is letterlijk achteruitgang. “Het kan geen kwaad om op hoge leeftijd nog aan een cursus te beginnen. En dan moet het niet iets zijn dat je makkelijk afgaat. Het moet net iets te moeilijk voor je zijn. Daarmee wordt je uitgedaagd” aldus Scherder. Hij voegt eraan toe dat niet alleen zo’n cursus de kennis vergroot. Het zorgt er ook voor dat andere delen van de hersenen actiever worden en men bijvoorbeeld meer dingen kan onthouden.
Net als zijn advies voor ouderen beveelt de professor voldoende beweging voor kinderen en jongeren aan. “Van buiten ravotten wordt je uitgedaagd. Dat heb je niet als je alleen maar zit om computerspelletjes te doen of televisie kijkt.”