Ruimte voor Ruimte in Geerpolder

Onlangs werden wij geattendeerd op de bekendmaking van het ter inzage gaan van het ontwerpbestemmingsplan RvR Geerlaan. Bij de betreffende stukken van dit ontwerpbestemmingsplan is een bijlage gevoegd waarin is aangegeven welke kassen zullen worden gesloopt op basis waarvan in de Geerpolder het gewenste aantal RvR woningen kan worden gebouwd.
Tot onze verbazing en verontwaardiging zien wij onderaan de lijst van al verworven kassen een opsomming van glasopstallen met de eigenaren waarvan de ontwikkelaar al in onderhandeling is over de aankoop van die kassen. Wij weten van niets en wij hebben ook in de verste verte niet de intentie onze kassen te verkopen t.b.v. RvR woningen in Geerpolder.
Als wij al zouden overwegen onze bedrijven te beëindigen en de kassen te slopen dan willen wij zelf gebruik maken van de RvR-rechten en niet verplicht worden deze te verkopen aan de ontwikkelaar van de Geerpolder. Daarnaast staat er op deze lijst een kleine kas plus schuur welke niet behoort tot een agrarisch bedrijf maar een particuliere hobbykas is behorende bij een niet-agrarische particuliere woning. De RvR regeling kan hierop niet van toepassing zijn.
Wij vinden dit een uiterst onaangename gang van zaken.

P. Leenheer

Distributieknooppunt Slikkerveer

Op de voorpagina van de vorige Combinatie leest u dat Panattoni door wil met de bouw van een distributiecentrum in Slikkerveer. In de afgelopen twintig jaar werd een ieder duidelijk dat de industrie hier wegtrok en gelijktijdig ontstond meer behoefte aan woon- en recreatieruimte dichtbij de bestaande woonkern. Door deze locatie aan de rivier niet vroegtijdig anders te bestemmen, kon een slimme projectontwikkelaar hier investeren. Voor Panattoni is Ridderkerk niet meer dan een fraaie uitvalslocatie aan de snelweg zonder dat er op dit moment zicht is op een toekomstige gebruiker, maar deze partij laat zich niet van dit plan afpraten.
Tot slot valt te lezen dat de gemeente een verkeerskundig onderzoek gedaan heeft. Conclusie is dat het kruispunt Ringdijk-Veerweg-Industrieweg geen aanpassing behoeft voor de afwikkeling van toekomstig verkeer. Dus voor de goede orde; het is nu al een komen en gaan van PicNic karretjes gecombineerd met grote, zware vrachtwagens. Zonder te weten welke partij het distributiecentrum zal betrekken, weet onze gemeente al te voorspellen dat het verkeerstechnisch geen probleem zal zijn. Het is vast prachtig gemodelleerd van achter het bureau maar als je als gemeente zoveel verkeer toestaat in de woonwijk, wees dan op zijn minst zo doortastend om een fatsoenlijke ingang vanaf de achterzijde van het industriegebied aan te leggen. Al met al blijkt de komst van het distributiecentrum niet meer terug te draaien en voor het verkeer is blijkbaar geen aanpassing nodig. Case closed.

Jeroen de Kort

Hoogspanningsverbinding 380 KV

Als bewoner van Slikkerveer maak ik mij ernstig zorgen over de veiligheid van onze wijk bij realisering van zo'n kabel boven deze wijk (Hoogspanningsverbinding 380 KV van Geertruidenberg - Krimpen aan den IJssel). Hebben onze bestuurders voor ogen hoe gevaarlijk dat is boven deze wijk. Ik lees nergens dat het Rijk, Provincie en onze gemeente rekening houden met wat er boven ons gaande is.
Ik zie dagelijks een aantal vluchten van en naar het vliegveld The Hague Airport laag overkomen met bestemming Spanje en Rotterdam. De traumahelikopter heeft hier duidelijk zijn vliegroute naar dit vliegveld en het Ziekenhuis Erasmus MC. Voorts worden hier aan de ringdijk door de Koninklijke luchtmacht met enorme helikopters van het type Chinook net over de dijk landingsoefeningen uitgevoerd op een daar liggende ponton en of militairen afgezet dan wel opgehaald.

Opgemerkt wordt dat jaren geleden hier kabels boven de Donckse Velden en benedenrijweg zijn weggehaald en dat was niet voor niets. Daarom geachte bestuurders gebruik uw gezonde verstand en voorkom dat dit onzalige plan werkelijkheid wordt!

G.W. Romeijn

Workshop 'Blokkades opruimen' in Ridderkerk-West

Op vrijdag 10 maart is er een workshop "Blokkades opruimen” in het schoolgebouw aan de Platanenstraat 6 in Ridderkerk-West. Er worden deze avond oefeningen gedaan om blokkades in spiergroepen op te lossen. Men leert eenvoudige massagetechnieken voor zelfhulp en krijgt ademtraining om beter te kunnen ontspannen, wat de stijfheid van spiergroepen kan tegengaan. Men kan alleen meedoen of met z'n tweeën inschrijven. Sommige oefeningen doet men alleen, andere oefeningen als duo. De workshop is van 19.00 tot 22.15 uur. Deelname kost € 30, koffie/thee met iets lekkers inbegrepen. Aanmelden kan bij workshopbegeleider Pieter van Dongen: 0180-417135 of p.a.van.dongen@live.nl.