Drie keer in de spits naar station Barendrecht

(vervolg van voorpagina) Met de nieuwe opzet van de dienstregeling zorgen de lijnen 608 en 610 in de spits drie keer een verbinding tussen het station van Barendrecht en Hollandse Delta. Buiten de spit rijdt bus 608 elk uur tussen Ridderkerk en het Barendrechtse station. Wie verder wil naar de Middenbaan kan overstappen op lijn 84. Met de veranderingen is ingespeeld op de behoefte van reizigers aan een rechtstreekse verbinding tussen Ridderkerk-Centrum en het NS-station Barendrecht, zonder via Rijsoord te hoeven reizen.
Buurbuslijn 609 blijft ongewijzigd rijden tussen Ridderkerk-De Schans en het station in Barendrecht via Rijsoord. Deze buurtbus heeft in Rijsoord tien haltes. Buurbus 608 rijdt in Rijsoord grotendeels dezelfde route, maar bediend met drie haltes meer ook het gedeelte van Rijsoord nabij de grens van Hendrik-Ido-Ambacht.

Lessen voor "Eerste hulp aan kinderen'

EHBO-vereniging Ridderkerk start op 7 maart 2023 met een nieuwe cursus ‘Eerste hulp aan kinderen’. Er is nog plaats voor enkele deelnemers.

Met deze cursus leert men hoe men moet handelen als er eerste hulp nodig is voor kinderen. Denk hierbij aan veelvoorkomende ongevallen zoals een valpartij, een verslikking of een vergiftiging. Ook wordt geleerd hoe gehandeld moet worden bij een noodsituatie en weten cursisten na afloop van de cursus hoe zij een kind moeten reanimeren.
Voor gastouders is het hebben van eerste hulp kennis en vaardigheden verplicht gesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Door het halen van een EHaK-certificaat van het Oranje Kruis kunnen zij voldoen aan deze verplichting.
De cursus wordt gegeven op 7, 14 en 21 maart. Deelname (inclusief examen) kost € 80. Voor meer informatie en het inschrijfformulier: www.ehbo-ridderkerk.nl.

Gratis training met AED voor vrijwilligers

In samenwerking met EBHO-vereniging Ridderkerk organiseren het Facet Vrijwilligerssteunpunt en Club Support op dinsdag 28 maart een basiscursus ‘Reanimatie met AED’ voor Ridderkerkse vrijwilligers.

Deze gratis training is van 19.30 tot 22.00 uur in het gebouw van CBS De Klimop aan de Mr. Treubstraat 3. Men leert op deze avond hoe men kan handelen bij een hartstilstand en hoe er kan worden gewerkt met een AED. Vrijwilligers die in Ridderkerk actief zijn voor een club of organisatie kunnen zich aanmelden via: vrijwilligersacademie@facet
ridderkerk.nl.
Vrijwilligers die al zo'n training hebben gehad kunnen zich aanmelden voor de herhalingscursus, die op dinsdag 4 april wordt gegeven in De Klimop, eveneens van 19.30 tot 22.00 uur. Ook deze biedt het vrijwilligerssteunpunt gratis aan.