Foto:

Buiten de raad gesproken

Stikstofprobleem

Met de Provinciale Statenverkiezingen op komst, is de campagnetijd weer losgebarsten. Het eerste, grote politieke debat werd afgelopen weekend gevoerd door de lijsttrekkers voor de Eerste Kamer.
Verrassend of niet, het stikstofprobleem nam een prominente plaats in tijdens het debat. Voor veel Ridderkerkers is het stikstofdossier vermoedelijk een “ver van mijn bed show”.
De landbouwsector is in ons dorp immers nauwelijks vertegenwoordigd en met vertraging van grote bouwontwikkelingen door toedoen van de stikstofproblematiek hebben we evenmin te maken. Toch heeft Ridderkerk wel degelijk last van een stikstofprobleem; een miniatuur stikstofprobleem wel te verstaan.

In 1993 al verscheen er een studie, uitgevoerd aan de Wageningen Universiteit, met als onderwerp de invloed van stikstof in de ontlasting van honden op vegetatie. De studie werd nota bene uitgevoerd in samenwerking met Zuid Hollands Landschap.
De beiden auteurs, De Molenaar en Jonkers, hebben zonder het te weten in 1993 al een maatschappelijk probleem bestudeerd wat 25 jaar later pas aan publiciteit zou gaan winnen: het stikstofprobleem.
Wat bleek uit de studie: buiten het feit dat hondenpoep in de openbare ruimte een smakeloos verschijnsel is, blijkt het een negatieve uitwerking op ecosystemen in het algemeen te hebben, en op begroeiing in het bijzonder.

Hondenpoep in de openbare ruimte: wat de SGP betreft het miniatuur stikstofprobleem van Ridderkerk.
Zoals het landelijke stikstofprobleem om een oplossing vraagt, dienen we lokaal doortastend te werk te gaan om een einde te maken aan ontsiering van het straatbeeld door hondenpoep. Hoe vaak staan mensen of kinderen er niet ongemerkt middenin?

De SGP ziet hierin een duidelijke opgave voor onze BOA’s en pleit dan ook voor het bestrijden en voorkomen van deze vorm van overlast. Beboeting is daarbij een adequaat middel om overlast van honden- en ook paardenpoepoverlast terug te dringen. Bijzondere aandacht verdient het schoonhouden van voorzieningen voor kinderen zoals voetbalveldjes en speeltuintjes.

Kortom, zoals vaak in het leven kan het goed werken om een groot probleem klein te maken. De SGP pleit daarom voor een pragmatische kijk op de stikstofproblematiek. Is men er op landelijk niveau nog niet uit wat te doen? Dan beginnen wij op lokaal niveau vast met het aanpakken van wat wel in ons bereik ligt: de oplossing van ons miniatuur stikstofprobleem in Ridderkerk.

Gerard Verweij

Raadslid SGP Ridderkerk