Wim van Aalst helpt met het zoeken naar biologische ouders

Geld nodig voor gratis DNA-tests in Brazilië

RIDDERKERK - Wim van Aalst uit Ridderkerk is als secretaris actief voor de stichting ‘Pessoas Desaparecidas Brasil e Holanda’ (PDBeH), wat staat voor Vermiste Personen Brazilië en Nederland. Het oud-schoolhoofd draagt in die rol bij aan de hereniging van geadopteerde kinderen in Brazilië. Een team van de stichting gaat in april naar Brazilië om bij 200 moeders gratis DNA-tests af te nemen.

Van Aalst heeft zelf met zijn echtgenote een geadopteerde zoon uit Brazilië. Voor hem hoeft niet gezocht te worden naar zijn biologische ouders. “Maar het heeft ons wel een band gegeven met Brazilië. We spreken de taal en komen er regelmatig. Ik kan voor de stichting makkelijk communiceren met de contactpersonen in Brazilië” zegt de Ridderkerker.
PDBeH helpt niet alleen in Nederland geadopteerde Brazilianen om hun familie op te sporen, maar ook Braziliaanse moeders die hun kind hebben afgestaan. Dat gebeurde lang niet altijd vrijwillig. “Een probleem is dat de papieren in lang niet alle gevallen kloppen. Soms kan simpelweg de leeftijd helemaal niet. Er zijn moeders opgevoerd bij meerdere adoptiekinderen, waarvan ze niet kunnenzijn bevallen. Soms kloppen de papieren overigens wel en is er snel een match” vertelt de secretaris.

Waterdicht systeem
Het middel om 100 procent zeker te zijn van een biologische band is een DNA-test. “Met de wijze waarop we werken is er geen twijfel. Een koppeling met verkeerde ouders, waarmee recent het tv-programma ‘Opsporing verzocht’ in opspraak kwam, overkomt ons niet. We hebben een waterdicht systeem” benadrukt Van Aalst.
Toch nog toe heeft de stichting zich ingezet voor individuele gevallen. Het is inmiddels bijna 300 keer gelukt. Op stapel staat nu een project om tientallen Braziliaanse moeders te helpen met hun zoektocht naar hun verloren kinderen. PDBeH wil deze moeders een gratis DNA-test aanbieden, waarna via de Braziliaanse DNA-bank en een internationale DNA-bankgezocht kan worden naar biologische verwantschappen. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft voor dit project subsidie verstrekt. “Maar dit geld mag alleen gebruikt worden voor het gemeenschappelijke doel van het project. We mogen er geen DNA-testen van bekostigen. Die moeten we bekostigen uit eigen middelen. Het is anders een te hoge drempel voor de Braziliaanse moeders” licht Wim toe.

Naar Brazilië
Op 12 april gaat een team van PDBeH naar Brazilië om tenminste 200 Braziliaanse moeders te bereiken. Zij gaan tests afnemen in São Paulo, Paríba en Fortaleza. “We krijgen alle medewerking. We mogen bijvoorbeeld gebruikmaken van een ruimte in een gemeentehuis en er wordt gezorgd voor gratis busvervoer voor de moeders” aldus Van Aalst, die zelf niet naar Brazilië afreist: “Thuis kan ik het met mijn laptop allemaal goed coördineren.”
Verschillende sponsors maken de gratis DNA-tests mogelijk. Extra middelen zullen meer tests mogelijk maken.

Giften hiervoor zijn daarom bijzonder welkom op: NL93 INGB 0007 5702 63. Voor meer informatie:
www.pdbeh.com.