Ramon de Borst en Piet van der Meulen kijken uit naar 13 mei. De QR-code leidt naar de sponsorpakketten Foto:

25ste Draai van de Kraai wordt sneller door nieuwe asfaltstukken

RIDDERKERK - Het wielercomité van Rijsoord maakt zich op voor de 25ste editie van de Draai rond de Kraai. De jubileumeditie van de Rijsoordse wielerronde wordt gereden op zaterdag 13 mei 2023. “Door het wegvallen van lokale rondes is er meer ruimte op de wielerkalender gekomen, maar we houden vast aan de tweede zaterdag van mei. Veel Rijsoordenaren houden er die dag voor vrij” stellen de organisatoren Ramon de Borst en Piet van der Meulen.

Door corona kon de Draai de afgelopen jaren niet plaatsvinden. “Vorig jaar had gekund, maar we moesten eind februari al met de voorbereidingen begonnen zijn. Dat zat er in de omstandigheden van toen niet in. Er was toen nog veel te veel twijfel” vertelt De Borst. Het wordt nu de eerste editie van De Draai rond de Kraai sinds de Vlasstraat is veranderd in een fietsstraat. Dat heeft het wegprofiel iets smaller gemaakt, maar dat blijkt geen probleem om er de start en finish opnieuw op te bouwen. “Afgelopen week zijn vertegenwoordigers het parcours komen bekijken en zij hebben alles in orde bevonden. Zij verwachten dat het een nog sneller rondje wordt” weet Van der Meulen na de inspectie van het rondje. Die hogere snelheid wordt verwacht omdat nu het grootste gedeelte van het parcours is geasfalteerd. Die asfaltlaag is zowel voor de Vlasstraat als voor het fietspad tussen het fietspad tussen de Vlasstraat en Mauritsweg van recente datum. “Bovendien is de bocht tussen de Mauritsweg en Vlasstraat scherper geworden. Er zal hard doorgereden kunnen worden” is de verwachting.

Drie koersen
Op het affiche van de zilveren Draai rond de Kraai staan drie koersen. Om 13.00 uur wordt gestart met de Sportklasse Mannen, waarvoor de wedstrijd 40 kilometer is. Om 14.15 uur zal het startschot klinken voor de Vrouwen Elite, Belofte en Amateurs, waarin ook juniorendames zich mogen mengen. Na 50 kilometer hard fietsen zal de winnares bekend zijn. Het slotstuk is de wedstrijd voor de Elite Mannen, die 80 kilometer voor hun kiezen krijgen. Het startschot hiervoor zal om 16.00 uur klinken.

Kraaienrun
Voorafgaand aan het wielrennen is er weer een sponsorloop voor het goede doel. De opbrengst van de Kraaienrun (sinds 2017 het voorprogramma van de Draai rond de Kraai) is dit jaar voor hospice De Cirkel. Dit hospice heeft twee vestigingen, waarmee twee regio’s worden bediend: in Hendrik-Ido-Ambacht voor de Zwijndrechtse Waard en in Papendrecht voor de Alblasserwaard.
Met de Kraaienrun kunnen sponsorgelden bij elkaar worden gelopen met een rondje van vijf of tien kilometer. De lopers gaan rond 11.00 uur van start voor een leuke route door Rijsoord. Daarvoor wordt de Kleine Kraaienrun gelopen op het wielerparcours. Kinderen t/m twaalf jaar kunnen aan dit rondje van 1,7 km meedoen. De start is om 10.00 uur.

Opbouw en EHBO
De organisatie verheugd zich in een trouwe groep vrijwilligers voor de opbouw van het parcours. “We proberen het altijd extra feestelijk aan te kleden met vlaggen. Ook zal er bij de finish weer een grote overdekte tent zijn. Dat zal voor de vaste bezoekers van onze wielerronde geen verrassing zijn” stelt Piet van der Meulen. Blij is het comité ook met de medewerking van de EHBO Rijsoord, waardoor er letterlijk bij elke bocht van het parcours een hulpverlener paraat is om te handelen na een valpartij.
Het wielercomité zelf heeft voor dit jaar versterking gekregen van Willem Monteban en Jeroen van der Waal. Beiden willen zich inzetten voor de sponsorwerving. “Ze gaan straks geen dranghekken sjouwen, maar de Draai rond de Kraai kan niet bestaan zonder sponsors. Het is fantastisch dat we er twee mannen bij hebben die de schouders onder willen zetten” vindt Ramon de Borst.
De mogelijkheden van de sponsorpakketten kunnen in een oogopslag bekeken worden via de QR-code.