Het wethouder Japenga scherm

Onlangs stond er een stukje in de krant over het beplanten van de schaduwkant van de laatste 350 meter geluidsscherm langs de A15/16. Hier stonden de heren Meij en Japenga te spitten.
Vooral Japenga heeft voor de realisatie flink zijn nek uitgestoken. Daarom verdient hij het ook om zijn eigen plakkette te krijgen naast die van Leo van Leeuwen (de initiator van het millieuscherm). Want het heeft een flinke duit gekost, en er was veel weerstand vanuit de hoogbouw. Want men wilde het ‘levend schilderij’niet missen. Dat Rijkswaterstaat speciaal zwaardere gevels had bekostigd bij de uitbreiding van de A15/16 enige decennia geleden is men alweer vergeten. Men wil nu ook op het balkon kunnen recreëren. Voor mij als bewoner van ‘het gat in het gat’is de herrie wel degelijk minder geworden. Ik hoop dat ook voor het door de wijk golven van het restlawaai snel een oplossing gevonden kan worden. Wel is het vreemd dat je dit golffenomeen niet terug lijkt te vinden achter het reeds bestaande deel van het scherm.
Wat ik wel vreemd vond is dat er geen vertegenwoordiger was uitgenodigd van het wijkoverleg West. Daaruit is namelijk jaren lang druk uitgeoefend op de politiek om dit scherm aan te leggen. Maar blijkbaar is het opgeblazen wijkoverleg niet meer welkom bij festiviteiten.

Cor Broeders

Besluit over wijkoverleggen zonder wederhoor

De afgelopen weken hebben er diverse berichten in de pers gestaan over het opschorten van de ambtelijke ondersteuning van de wijkoverleggen. Hierbij wordt de schuld gelegd bij de wijkoverleggen en wordt gewag gemaakt van onheuse bejegeningen en zelfs bedreigingen.
Dat er bij tijd en wijle in de wijkoverleggen een stevig debat is gevoerd, onderschrijven wij, maar in de geclaimde onheuse bejegeningen dan wel bedreigingen, herkennen wij ons niet. Uitdrukkelijke verzoeken tot nadere uitleg op dat punt zijn niet beantwoord. Bedreigingen horen niet thuis in de wijkoverleggen. Dat vinden wij allen. Dat de Gemeente staat voor zijn medewerkers is toe te juichen, maar de Gemeente zou ook moeten staan voor alle vrijwillige leden van de wijkoverleggen, die jarenlang de Gemeente van gratis adviezen hebben voorzien. Bij een dergelijk besluit met zo’n grote impact is hoor en wederhoor toch het minste wat men van de Gemeente mag verwachten. Eerdere feedback had mogelijk tot een andere oplossing kunnen leiden. Als ons niet helder wordt wat er mis is met de wijkoverleggen, dan is het ook moeilijk om een verbeterslag te maken naar de toekomst.
Wij, als wijkoverlegvoorzitters, zien nog steeds een belangrijke rol voor een wijkoverleg om de verplichte participatie vorm te geven, maar een uitgeholde vorm, zonder ambtelijke inbreng van de Gemeente, schiet zijn doel voorbij.

De voorzitters van alle wijkoverleggen

Ingezonden brieven

Ingezonden brieven van maximaal 200 woorden kunnen per email gestuurd worden naar: redactiecombinatie@barlokalemedia.nl
De brieven moeten betrekking hebben op Ridderkerk.
Bij het ingezonden stuk altijd naam, adres en telefoonnummer vermelden.

Succes met 'Tieners nemen de leiding'

Tijdens het 2e blok van de Brede School zijn acht jongens en meiden opgeleid tot sport- / spelleider tijdens de activiteit ‘Tieners nemen de leiding’.

"Chelsey, Michel, Ilayda (2e keer), Damian, Dima, Kay-Braney, Djazzley en Rawan (laatst genoemde kon helaas geen examen doen maar heeft het fantastisch gedaan) van de o.b.s. de Bosweide, c.b.s. de Fontein en De Burcht slaagden met vlag en wimpel voor hun examen”, zegt Brede School coördinator Jerry Tieleman. "De jongens en meiden kregen zeven lessen waar zij sport- en spelactiviteiten voorbereidden en aan elkaar gaven. Tijdens de lessen kregen zij tips en trucs om een spel zo goed mogelijk te organiseren en te leiden. Na de lessen stond er een examen op het programma; een zelf georganiseerde les geven aan groep 3 of 4. De zenuwen waren bij sommigen niet te houden, maar de deelnemers hebben het allemaal goed gedaan en zijn geslaagd. Dit belooft veel goeds, omdat zij met dit certificaat het een en ander mogen en kunnen organiseren vóór en in de wijk. Het is een leuke groep met een hoop potentie.” Indien nodig worden de jongens en meiden ondersteund bij het organiseren van een activiteit in de wijk door Brede School coördinator Jerry.Recent heeft een oud leerling van de activiteit "tieners nemen de leiding” contact gezocht met de coördinator Jerry Tieleman om een evenement op te zetten in de wijk. De gesprekken lopen nog en we verwachten een leuk evenement voor de wijk. Meer info volgt, volg op Instagram @KidsRidderkerk.