Ilhan Delic schermt een schiethoek af
Ilhan Delic schermt een schiethoek af Foto:

Poseidon '56 bluft koploper af

In de eerste wedstrijd na de voorjaarsvakantie trof de Ridderkerkse waterpoloploeg van Poseidon ’56 in het eigen zwembad De Fakkel koploper AZC. De lijstaanvoerder kon zich geen puntverlies veroorloven.

De spanning in de eerste klasse in deze fase van de competitie is groot. De top-4 ontloopt elkaar weinig en met elk puntverlies kan de regie van een kampioensscenario uit handen worden gegeven. Met die gedachte was AZC vanuit Alphen aan den Rijn naar Ridderkerk afgereisd. Het initiatief kwam in het begin van de wedstrijd zoals verwacht bij de gasten te liggen, maar die wisten met 0-1 geen overtuigende voorsprong te nemen. Halverwege de eerste periode kwam Poseidon ’56 beter in het spel en dat leidde spoedig tot de gelijkmaker. Het evenwicht bleef tot het einde van de periode in stand.

Van krachtsverschil tussen de middenmoter en de kampioenskandidaat was ook in de tweede periode geen sprake, een halve periode ging doelpuntloos voorbij en nadat AZC alsnog op 1-2 had weten te komen, waren de Ridderkerkse heren er als de kippen bij om de stand weer gelijk te trekken. Aan het einde van de tweede periode begon een Ridderkerkse overmacht die twee periodes lang stand zou weten te houden. Het zorgde ervoor dat de thuisploeg de tweede periode met een 3-2 voorsprong kon afsluiten.

Sterke derde periode
In de derde periode liet Poseidon ’56 het beste van zijn kunnen zien en AZC had daar bitter weinig tegen in te brengen. Poseidon ’56 liep snel weg naar een 6-2 voorsprong en doorstond en passant ook nog een ondertalsituatie nadat een van de Ridderkerkers een persoonlijke fout moest incasseren.
Na een tweede persoonlijke fout aan de kant van de thuisploeg leek AZC even op te veren en kwam terug tot 7-4. Maar bij het ingaan van de laatste 30 seconden van de periode bracht Poseidon ’56 zichzelf in een zetel met het achtste doelpunt.

Nadat een van de Alphense spelers naar de kant was gestuurd, benutte de thuisploeg de overtalsituatie door de stand naar 9-4 te brengen en met een halve periode voor de boeg leek niets de overwinning voor Poseidon ’56 in de weg te staan. Echter in de slotminuten greep AZC de laatste strohalm die het werd geboden en met drie doelpunten in anderhalve minuut tijd kwamen de bezoekers snel terug tot 9-7. De thuisploeg doorstond de laatste spelminuut echter glansrijk en wist de 9-7 voorsprong vast te houden tot het laatste fluitsignaal en daarmee terug te klimmen naar de vijfde plaats in de stand. Voor AZC was de pil van de nederlaag uiterst bitter: de ploeg zakte van de eerste naar de derde plaats.