We lopen in Ridderkerk achter de feiten aan

Onlangs kregen we op de laatste dag van de eerste inspreekronde te horen dat er gezocht wordt naar mogelijkheden voor een 380kV hoogspanningsleiding door Ridderkerk. Blijkbaar had dat wel in de krant gestaan, maar was het iedereen ontgaan. Ook de politiek. Met inbegrip van ons gemeentebestuur. Er is op het laatste moment nog een reactie naar Tennet gestuurd om deze bovengrondse verbinding te voorkomen. Het is op de website van Tennet volkomen onduidelijk of deze verbinding naar Krimpen zou moeten of dat Crayestein-Geertruidenberg ook voldoet. Het kan wel ondergronds, maar dat kost meer. Het kan zelfs als gelijkspanningsverbinding. Dan neemt de betrouwbaarheid toe. Met ondergrondse leidingen kun je de ruimte ook gebruiken als park. En je kunt er dichter bij bouwen. Dat is dan weer mooi meegenomen voor het bouwen van de 1200 flats volgens het plan rivieroevers. Het probleem met bovengronds is namelijk dat als je er te dicht bij woont, werkt of op school zit er een grote kans is op leukemie. Probleem daarbij is dat onze overheid stelt dat een meter of 80 voldoende is. Echter mogen deze lijnen niet dichter als 750m bij elkaar komen om onderlinge beinvloeding te voorkomen. Blijkbaar is de MAC waarde toch ietsje te mager gesteld om niet te veel bodemgebruikt te hebben.

Cor Broeders

Pakketten voor Voedselbank

Op maandag 13 maart jl. mocht de Voedselbank Ridderkerk, uit naam van de Ichthuskerk Vlietplein, voor een waarde van zo'n € 1.000,00 het mooie aantal van 19 PLUS boodschappenpakketten ontvangen.
Een kleine oproep binnen de kerkelijke gemeente leverde een niet verwacht aantal van 11 volle spaarboekjes op. Dankzij een ontzettend gul gebaar van PLUS Supermarkt Vlietplein mochten daar nog eens geheel belangeloos 8 pakketten aan worden toegevoegd. Vanuit mijzelf wil ik iedereen die zo onbaatzuchtig een steentje bij heeft gedragen ontzettend bedanken voor het inleveren van zo veel spaarzegels. Hoe een klein idee zo'n groots effect kon hebben. Geweldig!

M. de Heer

Speeltuin aan Tegelpad zoekt extra handjes

Op zaterdag 15 april start het nieuwe seizoen voor de speeltuin aan het Tegelpad in Slikkerveer. Er zijn de nodige klussen om de speeltuin pico bello in order te krijgen voordat de kinderen weer komen spelen. Dit betekent ‘handen uit de mouwen’ voor de vrijwilligers en daar hebben ze alle hulp bij nodig.

Speeltuin Slikkerveer aan het Tegelpad wordt al sinds de oprichting in 1946 gerund door vrijwilligers. En wie bekend is met het verenigingsleven weet ook dat vrijwilligers niet voor het oprapen liggen. Toch weet een vaste groep bij de speeltuin de boel draaiende te houden en, gedurende het seizoen, de poort dagelijks te openen. In aanloop naar de seizoensopening zijn er altijd een hoop klusjes te doen maar gedurende het jaar zijn er sowieso altijd terugkomende taken. Daarom is er structureel ruimte voor extra handjes. Voor de klustaken hoeft dat niet persé structureel te zijn, alle hulp is welkom. Ook sterk behoefte aan papa’s, mama’s, opa’s en of oma’s die één of meerdere middagen toezicht willen houden of willen helpen tijdens evenementen. Al is het bijvoorbeeld maar eens in de twee weken. Bijkomend voordeel is dat men als toezichthouder de eigen (klein)kinderen gratis mee mag nemen en laten spelen. Geïnteresseerden in het toezicht houden stappen vanaf 15 april simpelweg eens binnen in de speeltuin. De aanwezige vrijwilliger(s) vertelt u graag meer. Alle contactgegevens zijn te vinden op:  www.speeltuinslikkerveer.nl. Handige klussers die vóór 15 april al meer informatie willen aanvragen en/of met een e-mail contact opnemen.

Naailessen in WVC Bolnes vanaf 3 april

Dit voorjaar word gestart met naailessen in WVC Bolnes. Vanaf april zorgen twee ervaren dames klaar voor lessen op elke tweede en vierde maandag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur. Er kan aan worden meegedaan door beginners en personen die al enige ervaring met de naaimachine hebben. De les wordt gegeven op eigen niveau en tempo. Per ochtend zijn er maximaal tien deelnemers. De kosten per les zijn € 3,50. Men moet zelf stof, patroon, schaar en garen meebrengen. Naast het leren van de technieken is het ook gezellig om samen te zijn en lekker te fröbelen. De eerste les is op maandag 10 april in het gebouw aan de Noordstraat 355a. Aanmelden kan tot 3 april. Voor aanmeldingen en meer informatie kan men contact opnemen via: sociaalmakelaar@facet
ridderkerk.nl of 0180-432350 (vragen naar de sociaal makelaar).