Foto:

De laatste etappe

Op het moment dat u deze column leest zijn de verkiezingen al weer achter de rug. U heeft uit alle media ook wel begrepen dat het belangrijke verkiezingen waren. De toekomst van ons land hangt er van af. Mijn stelling is dat àlle verkiezingen belangrijk zijn. Ik prijs mij in ieder geval gelukkig dat wij in een land wonen waar democratische verkiezingen zijn. Hoe onvolkomen misschien soms ook. Ik hoop ook echt dat u bent wezen stemmen. Als ik alle voorspellingen moet geloven, zal de opkomst laag zijn geweest. De provincie en veel meer nog het waterschap spreken nu eenmaal niet zo tot de verbeelding. Maar ook dan is de uitslag van de verkiezingen bepalend. Alleen dat al maakt het echt van belang dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen.

Bij alle verkiezingen hebben mijn secretaresse Angélique en ik er een gewoonte van gemaakt even bij alle stembureaus langs te gaan. Behalve dat dat een hele leuke dag samen oplevert, vind ik het ook fijn alle leden van de stembureaus even persoonlijk toe te spreken. Het lijkt misschien een kleinigheid, maar democratische verkiezingen staan of vallen bij 100 procent betrouwbare stembureaus.

En dat zit in Ridderkerk echt wel snor. Mensen worden goed voorbereid en krijgen er ook een vergoeding voor. Het is misschien niet zo opvallend, maar er zit een enorme organisatie achter die verkiezingen die ervoor moet zorgen dat de stembureaus goed zijn ingericht, dat alle mensen goed zijn voorbereid, dat alle stempassen op tijd bij de mensen zijn en ga zo maar door. Men is er al weken mee bezig. En als dan ook nog het stemmen tellen achter de rug is en alles is goed gegaan, dan valt er een zware last van onze schouders. Vooral natuurlijk van mijn medewerkers die dat elke keer weer zo smetteloos weten te organiseren. De stembureauleden vinden het ook gewoon een leuke dag: met een klein clubje ervoor zorgen dat alles perfect verloopt. Wij brengen ze dan een klein presentje om onze waardering daarvoor uit te drukken.
Het brengt wel enig risico met zich mee dit zo juichend op te schrijven op een moment dat het nog moet gebeuren, maar de gang van zaken in al die jaren dat ik er als burgemeester bij betrokken ben geweest geeft mij alle vertrouwen daarop vooruit te lopen.

Afscheid
Ondertussen snellen we met een noodgang richting mei, mijn afscheid. Het lijkt soms wel of alles in het teken van dat afscheid staat, maar dat is natuurlijk niet zo. Burgemeester ben je vanaf de eerste seconde en dat blijf je tot de laatste. Gelukkig kreeg ik nog de ruimte om er in de krokusvakantie een paar dagen op uit te trekken. Samen met kinderen en kleinzoon naar een huisje aan de Moezel.

Wij hebben genoten: van de prachtige omgeving, van het heerlijke eten (bijvoorbeeld heel grote schnitzels), maar vooral van elkaar. Het leven vliegt met zo’n vaart voorbij dat het zo’n groot genoegen was om even wat meer tijd voor elkaar te hebben. Helemaal uitgerust en emotioneel in balans ben ik nu klaar voor de laatste etappe!

Anny Attema,
Burgemeester Ridderkerk