Ger Schilt bekijkt met wethouder Fleur Stip de expositie
Ger Schilt bekijkt met wethouder Fleur Stip de expositie Foto:

Stichting Evenementen Ridderkerk in beeld

Samen met wethouder Fleur Stip opende Ger Schilt de tentoonstelling “50 jaar Stichting Evenementen Ridderkerk” in de Oudheidkamer. De 93-jarige Schilt is de laatste van de oprichters, die nog zelf kan vertellen over de beginjaren.

De SER werd opgericht na de Ridderkerkse deelname aan Zeskamp en het daarna stoppen van de Stichting Ridderkerkse Gemeenschap. Burgemeester Verplanke vond het wenselijk dat er een nieuwe organisatie kwam. “Er waren toen veel aanvragen voor financiële steun en de burgemeester wilde het graag bundelen in één organisatie” vertelde Schilt vrijdagmiddag in de Oudheidkamer. Om te spreken over dit idee werd hij samen met ondernemer Henk Groeneveld (motor achter de Zeskamp-organisatie) en journalist Wieger dam uitgenodigd om een kopje koffie te drinken in het gemeentehuis. Verplanke sprak daarbij over de wenselijkheid van één evenementenorganisatie en de mannen gingen aan de slag om dit te verwezenlijken. Ze belegden een vergadering met vertegenwoordigers van de toenmalige Oranjevereniging Ridderkerk, de wijkverenigingen van Bolnes en Ridderkerk-Oost en de winkeliersvereniging. Dit decemberoverleg resulteerde in de oprichtingsvergadering op 10 januari 1973. Ook de eerste werkgroep Koninginnedag werd op deze dag gevormd. “In de loop der jaren heb ik actief zitting gehad in alle werkgroepen, behalve die van 3x2” zegt Ger Schilt, die met Wieger Dam ook mede aan de basis stond van de succesvolle Pinkstermarkten.
Verdwenen
De man van het eerste uur vindt het mooi dat de SER nog altijd staat voor evenementen, maar vindt het jammer dat een aantal activiteiten is verdwenen:
“Op Koninginnedag zijn 15 jaar lang door Joost van Beek de Oranjeconcerten uitgevoerd. Maar helaas. Veel is door gebrek aan geld en leden verdwenen. Ook het SER-koor dat in de gloriejaren 110 leden had.”

De tentoonstelling in de Oudheidkamer geeft een beeld van de activiteiten die in de loop der jaren onder de SER-vlag zijn georganiseerd. De tentoonstelling is tot en met 15 april te zien in het museum aan de Kerksingel 26. Geopend op donderdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. De toegang is gratis.

Geslaagde vrijwilligersacties tijdens NLdoet

Afgelopen weekend waren er volop vrijwilligers in actie tijdens het jaarlijkse NLdoet. In Ridderkerk staken zo'n 200 vrijwilligers op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart de handen uit de mouwen.
 Groepen ROC-leerlingen, vanuit bedrijven, politieke partijen en betrokken burgers, familie, kennissen en natuurlijk de vaste vrijwilligers zorgden voor verzorgde tuinen, blije gezichten, opgeruimde terreinen, opgeknapte huizen, nieuwe ontmoetingen en feestelijke momenten. Alles onder het motto van ‘Jij doet er toe'. Mooie acties en activiteiten die het meedoen voor alle partijen zeker de moeite waard maakten. Klussen en verwenmomenten waren er onder andere bij Stichting De Overburen, Ontmoetingsplein Reyerheem, Knaagspooropvang, Turks centrum, buurtcentrum Bij Bosshardt, Present Ridderkerk, Het Anker van Bolnes, Waalbos Rijsoord en Scouting Sint Joris. NLdoet is een initiatief van het Oranje Fonds: een dag waaraan iedereen mee kan doen en niemand er alleen voor staat.

Vriijwilligers bij knaagdierenopvang Knaagspoor