Bijeenkomst brandveiligheid en noodsituaties

Vanuit Ridderkerk Langer Gezond wordt er op maandagochtend 20 maart een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd over brandveiligheid en noodsituaties.

Vanuit Brandweer Ridderkerk wordt er verteld over brandgevaarlijke situaties in en om het huis. Er wordt stil gestaan bij wat u moet doen als er toch brand uitbreekt in bijvoorbeeld de huiskamer of keuken. Ook wordt er aandacht besteed aan rook- en koolmonoxide melders, brandblusmiddelen en de nieuwste preventieve ontwikkelingen.
Het tweede deel van de ochtend zijn ambulancebroeders aanwezig om voorlichting te geven over hoe men moet handelen in een noodsituatie. Daarbij wordt ook ingegaan over het nut van een persoonlijk alarm. De dag zit boordevol tips en adviezen over uw eigen veiligheid en die van anderen.
De bijeenkomst vindt plaats in WVC Bolnes aan Noordstraat 255a. Deelname is gratis. De bijeenkomst is van 10.00 tot12.00 uur. Inloop is vanaf 09.45 uur. Aanmelden kan via info@facetridderkerk.nl of  0180-432350.

Gespreksgroep over levensvragen

Dit voorjaar organiseren de Sociaal werkers ouderen van Facet Ridderkerk een serie gespreksgroepen in samenwerking met Centrum Levensvragen Drechtsteden. Er wordt ingegaan op de vraag: Wat is de zin van het leven?

De zin van het leven betekent voor iedereen iets anders. Dit komt door uw eigen unieke levensloop. Tijdens de bijeenkomsten gaat men op zoek naar verhalen uit het eigen leven. Het terugblikken helpt zicht te krijgen op het voorbije leven en vorm te geven aan het heden en aan de toekomst. De gespreksgroep is geschikt voor ouderen die behoefte hebben aan een goed gesprek en het willen hebben over de dingen die ertoe doen in het leven.

Met gespreksleider Anja Bruijkers zal men het hebben over diverse thema’s, zoals liefde, dood, vrijheid, verbondenheid, vertrouwen en zingeving. Steeds bepalen de deelnemers samen met welk thema zij aan de slag gaan. De reacties na de gespreksgroep in het najaar van 2022 waren enthousiast: “Naast de gezelligheid was er ook begrip voor je verhaal en ervaring, een rustpunt en leren van elkaar, hoop en verwachting.”
De serie bestaat uit zeven bijeenkomsten van anderhalf uur, die plaatsvinden in Wijkcentrum West, Boksdoornstraat 80 in Ridderkerk. Op de donderdagen 8, 15, 22 en 29 juni en 6, 13 en 20 juli zal men samen zijn van 14.30 tot 16.00 uur. De inloop is steeds vanaf 14.00 uur. Deelname is gratis. De cursus start bij voldoende deelname. Maximaal kunnen tien personen meedoen. Aanmelden kan bij Facet Ridderkerk: 0180-432350. Na aanmelding heeft u een korte intake met één van de Sociaal werkers ouderen.