Op 15 mei is Anny Attema burgemeester af

Attema neemt afscheid van haar droombaan

RIDDERKERK - Op donderdag 11 mei neemt burgemeester Anny Attema in een speciale raadsvergadering afscheid van de gemeenteraad van Ridderkerk. Het aantal plaatsen voor niet-genodigden is beperkt, maar vanaf 18.30 uur is er een voor iedereen toegankelijke afscheidsreceptie.

Met nog een week te gaan wil burgemeester Attema niet te lang nadenken over de beëindiging van haar droombaan. “Ook op 11 mei ben ik nog niet weg. Burgemeester ben je tot het laatste moment van je benoeming. Dat is op 15 mei en mijn laatste handeling wordt het overdragen van de ambtsketen aan Marco Oosterwijk. Dan is het echt klaar” zegt ze formeel.
In haar politieke jaren in Vlaardingen zag Attema de rol van burgemeester lang niet zitten, ook niet toen ze als wethouder dicht bij het vuur zat. Dat veranderde toen ze als locoburgemeester een korte periode de zieke burgemeester moest vervangen. “Dat was precies in de weken van Koninginnedag, dodenherdenking en bevrijdingsdag. Ik heb toen ervaren dat de rol van burgemeester meer is dan lintjes knippen en er voor veel mensen toe doet. Het was veel mooier dan ik dacht. Toen is het zaadje geplant” blikt ze terug.
Ze schreef haar sollicitatiebrief toen ze wist wanneer ze zou stoppen als wethouder. Ze vindt dat je gehouden bent aan de benoemingstermijn en vindt het niet chique om tussentijds voor een andere functie te kiezen. “Dat is niet goed voor het vertrouwen in de politiek. De Tweede Kamer geeft nu echt niet het goede voorbeeld met al die vertrekkende Kamerleden. Als je gekozen bent en eraan begint, moet je het ook kunnen afmaken. Stoppen wegens ziekte is een ander verhaal, maar als je zo’n tussentijds vertrek had kunnen zien aan komen moet je er eigenlijk niet gaan zitten” stelt Attema.

Niet drie jaar door

Dat is ook de reden dat ze zelf niet gekozen heeft voor een benoeming voor een derde termijn als burgemeester. Ze zou nog drie jaar door mogen voor ze officieel met burgemeesterspensioen moet, maar ze gaat niet door tot haar zeventigste, “hoe fantastisch deze baan ook is.”
Anny Attema vindt dat Ridderkerk recht heeft op een burgemeester die een volledige termijn van zes jaar kan volmaken: “En daar kan ik niet aan voldoen. Ik zit nu als waarnemend burgemeester al in de verlenging in afwachting van het aantreden van mijn opvolger. Daarna laat ik alles bezinken en ga ik nadenken over mijn toekomst.”
Wat meespeelt is dat ze de beëindiging van haar loopbaan niet kan delen met haar echtgenoot, die twee jaar geleden is overleden. “Ik ben dit avontuur in Ridderkerk samen met Rob begonnen en moet het nu alleen afmaken. Ik heb veel steun vanuit de Ridderkerkse gemeenschap ervaren, maar het blijft natuurlijk jammer dat we het niet samen tot het eind kunnen beleven” aldus Attema.

Meer dan waargemaakt

Ze voegt eraan toe dat ze met hoge verwachtingen aan het werk in Ridderkerk begon en de gemeente dat meer dan waargemaakt heeft. “Natuurlijk heeft het weleens gespannen. Zonder wrijving geen glans, maar Ridderkerk is een heerlijke gemeente. Met al die vrijwilligers en organisaties die iets voor een ander willen betekenen. Bijzonder aan Ridderkerk is ook dat het zo groen is. Veel Ridderkerkers valt het niet op, maar als je van buiten komt. Prachtige parken, overal bomen en plantsoenen en ruimte voor speelplaatsen. Het lijkt hier alsof ieder kind zijn eigen wipkip heeft” roemt de burgemeester opvallende aspecten van Ridderkerk.

Toen Attema als burgemeester aantrad speelde nog volop de tramdiscussie. Ze vindt het meer dan begrijpelijk dat het idee van een tram door het dorp bij de meeste inwoners verkeerd gevallen is. “Er werd toen gezegd dat Ridderkerk met de rug naar de regio staat, maar dat is niet zo. Tien procent van de gemeentegrond is ingenomen door rijkswegen. Er is geen plek in Nederland waar zoveel asfalt ligt. Met alle overlast van dien. Ridderkerk heeft wat dat betreft meer dan haar steentje bijgedragen. Daarbij ook nog eens een tram die de gemeente doorsnijdt was te veel gevraagd” zegt ze over dit veelbesproken dossier.
De drukte in dit gebied heeft volgens de burgemeester ook geleid tot de succesvolle opkomst van lokale partijen. “Ridderkerk was één van de eerste gemeenten waar een lokale partij serieus groot werd. En er valt hier echt te vechten om de leefbaarheid en de bedreigingen van buiten” heeft ze ervaren.

Internationale

Attema stond als burgemeester boven alle partijen, maar heeft haar politieke achtergrond nooit onder stoelen of banken gestoken. “In mijn rol als raadsvoorzitter ben in onpartijdig, maar onafhankelijk ben ik natuurlijk niet. Iedereen weet waar ik vandaan komt” zegt ze als trouw PvdA-lid en sociaal democraat in hart en nieren.
Met een speeldoosje op haar werkkamer werd het soms uitgedragen. Als haar gemeentesecretaris met een rode das of rode schoenen binnenstapte klonk het gepingel van de internationale. “De idealen zijn niet overboord gegooid.”