Trimclub Antilope brengt bevrijdingsvuur naar Ridderkerk

RIDDERKERK - Sinds 1948 wordt het bevrijdingsvuur in Wageningen ontstoken. Dit bevrijdingsvuur markeert de overgang van herdenken naar vieren, van 4 naar 5 mei. Het vuur wordt ieder jaar om middernacht ceremonieel ontstoken op het 5 Mei plein in Wageningen. Het vuur wordt daarna verspreid naar verschillende gemeenten in Nederland door onder andere atletiek- en sportverenigingen, 4 en 5 mei-comités, Oranjeverenigingen en andere organisaties.

Eens in de vijf jaar brengt Trimclub Antilope het bevrijdingsvuur naar de gemeente Ridderkerk. In 2015 was dit voor het laatst. In 2020 kon de estafette niet doorgaan en dit jaar zal alsnog het vuur naar Ridderkerk gebracht worden.
 Met ruim 20 leden gaat Trimclub Antilope donderdagavond 4 mei op pad richting Wageningen. Iets na middernacht zullen de lopers een fakkel met het bevrijdingsvuur ontvangen. Daarna begint de tocht van bijna 100 kilometer onder begeleiding van fietsers richting Ridderkerk. De route wordt in estafettevorm afgelegd, steeds in groepjes van twee tot drie hardlopers met twee fietsers om te navigeren. Na aankomst in Rijsoord bij het museum Johannes Post gaat de groep rond 11.45 uur met de begeleiding van een geluidswagen door richting het vrijheidsbeeld achter het gemeentehuis waar burgemeester Attema het bevrijdingsvuur in ontvangst zal nemen en de vlam bij het herdenkingsmonument zal aansteken.