Kerkdiensten op zondag 7 mei

Christelijk Gereformeerd
Elimkerk, Margriete van Comenestraat 8, Ridderkerk: 9.30 uur: ds. H. van den Heuvel, 17.00 uur: ds. H. van den Heuvel

Evangelisch
Volle Evangelie Gemeente De Kern, Stadhouderslaan 29, Slikkerveer: meer info: www.veg-dekern.nl

Volle Evangelie Gemeente Howhulanda: 14.00 uur: eredienst in kerkgebouw PG Bolnes. Meer info: www.howhulanda.org

Gereformeerde Gemeente
Eben Haëzerkerk, Oranjestraat 110, Slikkerveer: 9.30 uur: leesdienst, 19.00 uur: ds. C. Sonnevelt

Bethelkerk, Anjerstraat 2, Ridderkerk: 9.30 uur: ds. G.W.S. Mulder, 17.00 uur: ds. G.W.S. Mulder

Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt)
Maranathakerk, Stadhouderslaan 317, Slikkerveer: 10.00 uur: ds. D.T. Vreugdenhil

Hersteld Hervormd
Sionskerk, Baden Powellstraat 2, Ridderkerk: 9.00 uur: ds. P.C. Hoek, 11.15 uur: ds. P.C. Hoek, 17.00 uur: ds. L. Groenenberg

Hervormd (PKN)
Boezemkerk, Pretoriusstraat 2, Bolnes: 9.30 uur: 9.30 uur: ds. F. Wijnhorst, 17.00 uur: hr. P. Huijser

Goede Herderkerk, Seringenstraat 1, Ridderkerk: 9.30 uur: ds. Mark van Pelt, 17.00 uur: ds. J. Aarnoudse

Hervormde Gemeente Rijsoord, Rijksstraatweg 43: 10.00 uur: ds. C. Hendriksen, 17.00 uur: ds. A.H. Groen

Ichthuskerk, Vlietplein 1, Drievliet: 9.30 uur: ds. A. Jonker, 16.00 uur: ds. E. de Mots

Immanuëlkapel, Pruimendijk 99, Oostendam: 9.30 uur: ds. E. de Mots, 16.00 uur: ds. M. van Heijningen

Singelkerk, Kerksingel 1, Ridderkerk: 9.30 uur: ds. K.M. Teeuw, 17.00 uur: ds. J.W. Verboom

Wilhelminakerk, Bourgondischelaan 1, Slikkerveer: 9.30 uur: ds. J.A.A. Geerts, 16.00 uur: ds. J.H. Lammers

Protestantse Gemeenten
Christus is Koning Kerk, Juliana van Stolbergstraat 44, Slikkerveer: 9.30 uur: ds. Gerard van de Wetering

De Levensbron, Jan Luykenstraat 10, Ridderkerk: 9.30 uur: ds. E.G. Matser (in Opstandingskerk)

Opstandingskerk, Rijksstraatweg 97, Rijsoord: 9.30 uur: ds. E.G. Matser

Protestantse Gemeente te Bolnes, Pretoriusstraat 56: 9.30 uur: Ria Keijzer

Rooms-Katholiek
R.K. Parochie St. Joris: Sint Joriskerk, Hovystraat 62: 10.00 uur: Cyril Inam

I had a (gospel)dream

Iedereen kent deze beroemde uitspraak van Martin Luther King. Hij had een droom en in die droom was iedereen gelijk, zwart en blank. Hij had het idee dat de zwarte mens achtergesteld werd, niet gelijk beoordeeld werd. Daarin had hij natuurlijk gelijk, zeker in de vorige eeuw. Wat de zwarte medemens over het hoofd ziet, is dat zij juist zoveel talenten hebben, waar de blanken jaloers op zijn. Hun sporttalent, zangkunsten, enthousiasme en spontaniteit.

Ik had onlangs ook een droom. Al jarenlang ben ik muzikant en heb opgetreden in talloze gelegenheden, van een bruin café tot Ahoy. De laatste jaren denk ik terug aan hoe het ooit begon. Een sfeervol jongerenkoor dat gospelnummers zong. Mijn droom is nu om terug te gaan naar mijn roots, een ‘Big Black Gospelkoor’ met een swingende begeleidingsband. Het zal niet lukken om zo’n koor uitsluitend te vullen met donkere mensen, maar toch heb ik de illusie en de hoop dat we het sfeervolle enthousiasme kunnen benaderen. Die hoop kreeg ik in mijn droom en werd later bevestigd bij het zien van Raymond van het Groenewoud in zijn vertolking van ‘Liefde voor muziek’. We zullen klassiekers zingen als ‘Amen’, ‘Battle of Jericho’, ‘Swing low’ en ‘Oh happy day’, maar ook ‘Oh Freedom’ en de reggae-gospel ‘I never get weary’. Ik heb verschillende koren in Ridderkerk benaderd voor dit plan. ‘I believe’ en ‘Gospelkoor the Messengers’ reageerden enthousiast, hetgeen betekent dat we half april zijn gestart met een groot koor van 45 mensen o.l.v dirigent Ruud Saly. Maar het kan nog mooier en groter. Wil je ook meedoen, meld je aan op onderstaand mailadres of kom woensdag 10 mei om 20u naar de Stadhouderslaan 29 in Ridderkerk-Slikkerveer. Deelname is gratis. Voorlopig gaat het om een gospelproject, met mogelijk meerdere optredens, waarvan er in ieder geval één vast staat. Op vrijdagavond 8 september zal het onder de Koepel op het Jorisplein in Ridderkerk een groot feest zijn en ik zie in gedachte de bewoners op de omliggende balkons meedansen.

Ton Schipper
tontoets@hotmail.com

Gevulde Huiskamer voor boekpresentatie

"De Huiskamer van Ridderkerk" werd goed bezocht tijdens de presentatie van het boekje van Maartje Lamberink-Kok.
De bezoeker luisterden met aandacht naar de motiverende woorden van de schrijfster van het boek Bijbellezen. Maartje vertelde hoe zij als tiener veel vragen en twijfels had over het christelijk geloof. Nu is ze als godsdienstdocent werkzaam op een aantal openbare (basis)scholen. Deze avond ging uit van boekhandel de Kandelaar. Een medewerker van de boekhandel vertelde haar wonderlijke ervaringen met bezoekers van de winkel. Natuurlijk ontbrak die avond de boekentafel niet met het boek "Bijbellezen". Meet informatie over boeken van "Zij lacht" vind u op www.zijlacht.nl.