Foto: Roelie `t Jong

Buiten de raad gesproken

Meer dan een gast

Tijdens een vakantie doe je soms verschillende adressen aan. Wat dan opvalt, is hoe verschillend je door een gastheer of gastvrouw wordt ontvangen. Vertelt de een je slechts het hoogst noodzakelijke, zodat je uiteindelijk alleen nog maar weet welke sleutels gebruikt kunnen worden voor het gastverblijf. Een ander gaat zover, dat spontaan wordt aangeboden je te helpen om de auto uit te laden. Nu is dat laatste meestal niet nodig, maar het geeft toch wel iets aan. Zo iemand neemt de vraag serieus, hoe een gast een zo aangenaam mogelijk verblijf kan hebben. Zeker als je in een gebied komt waar je nog nooit eerder bent geweest, kun je deze houding extra waarderen.

Bovengenoemde ervaring deed mij terugdenken aan de ontmoeting met nieuwe Ridderkerkse inwoners op dinsdagavond 18 april. Maar liefst meer dan 250 nieuwe inwoners hadden gehoor gegeven aan de persoonlijke uitnodiging van burgemeester Anny Attema om met haar en andere nieuwe inwoners kennis te maken. Van degene die ik die avond heb gesproken, heb ik gehoord hoe zij het hebben gewaardeerd persoonlijk de hand van onze burgemeester te kunnen schudden. Ook al neemt zij op 11 mei als onze burgemeester afscheid, met dit warme welkom heeft zij de rol die zij als burgermoeder al die jaren met liefde vervulde, nog maar eens onderstreept.

Tijdens deze kennismakingsavond hadden de nieuwe inwoners ook de mogelijkheid om met een bus door een gedeelte van Ridderkerk te toeren. Onderweg werd beknopt verteld wat Ridderkerk zoal te bieden heeft. Er is genoeg te ontdekken en te beleven. Daarbij is het bijvoorbeeld ook van belang dat inwoners gemakkelijk hun weg kunnen vinden naar de benodigde informatie en/of hulp. Op de vraag hoe mensen het wonen in Ridderkerk ervaren, viel het mij op dat met name het aanwezige groen en de relatieve rust werd genoemd. Tegelijk zijn er ook zaken waar mensen direct al tegenaan lopen, zoals een lange wachtlijst voor het kunnen inschrijven bij een nieuwe huisarts en dat ook in Ridderkerk veel hondenpoep op straat niet direct wordt opgeruimd. Het is daarom van belang met elkaar scherp te blijven op dat wat wordt gewaardeerd en kan worden verbeterd.

Dat brengt me tot slot bij de opmerking die ik maakte, toen de aanwezige raadsleden zich samen met de collegeleden mochten voorstellen aan de nieuwe inwoners. Het kwam hierop neer, dat Ridderkerk haar inwoners heel veel heeft te bieden. Tegelijk brengen inwoners zelf ook het nodige van waarde mee. Bijvoorbeeld als het gaat om inzet op het terrein van vrijwilligerswerk. Afhankelijk van mogelijkheden en ervaringen kan dat van alles zijn. Vrijwilliger bij de brandweer, deelnemer aan de buurtpreventie, mantelzorger, schuldhulpmaatje, et cetera. En soms betekent een enkel woord of klein gebaar al heel veel voor de naaste inwoner. Kortom, hoe kunnen we ervoor zorgen dat het in Ridderkerk rustig en aangenaam wonen is? Voor mij als raadslid en inwoner helpt deze vraag mij bij het vinden van een betekenisvol antwoord.

Daan Kardol,
Fractievoorzitter SGP Ridderkerk