Amper tevredenheid

In de Combinatie van 26 april jl staat dat er “amper tevredenheid over de geluidsmuur langs de A15” is. Dat de flatbewoners van het Seringenplantsoen er zo over denken mag, gezien de bezwaren in het verleden, geen verrassing zijn.
Wat wel verrassend is in dit artikel, is dat deskundigen van Rijkswaterstaat de gemeente al meerdere malen schijnen te hebben gewaarschuwd dat bewoners met deze muur meer geluidsoverlast zullen ervaren. Tijdens de commissie vergadering en de bijeenkomsten van de gemeenteraad, en met gesprekken die wij hebben gevoerd met de gemeente is er nooit over deze waarschuwingen van RWS gesproken.
Toch heeft het gemeentebestuur het plaatsen van de muur er doorgedrukt. Wie heeft hier zitten slapen? Is er dan niemand in de raad geweest die de toenmalige wethouder heeft geattendeerd op het feit dat de geluidsmetingen van de gemeente niet deugden? Waarom heeft de gemeenteraad het advies van RWS niet overgenomen? En, is dit bewust “onder de pet” gehouden?
Al met al een vreemde situatie. De gemeentelijke politiek heeft hier wat uit te leggen.

Henk Moret
Rob Jelderda

Belangenverstrengeling?

Onlangs is er onder de bewoners van de Seringenplantsoen een enquête gehouden over het effect van de plaatsing van het scherm tegen geluidsoverlast en 80 % tot 89 % (!!!) gaf een negatief antwoord. Ook blijkt dat de Rijkswaterstaat geen positief resultaat heeft gegeven naar het onderzoek om plaatsing hiervan. Waarom is de gemeente Ridderkerk dan toch overgegaan tot plaatsing? Toch door handjeklap misschien? Of door belangenverstrengeling? Hier hoefde toch geen onderzoek naar gedaan te worden omdat de afstand tussen muur en bewoning te groot was voor positief effect? Als de gemeente de gezondheid en psychische weldoening van zijn inwoners belangrijker vind dan achterbakse afspraken met één of andere organisatie, zou men zeer krachtig overkomen door deze "Berlijnse Muur" weer weg te halen. Dus zoals een Amerikaanse president ooit zei tegen zijn Duitse collega: dear andermans, take off this wall.

Peter Pannet

Het Oosterpark, een nieuwe situatie

Het bestemmingsplan Oosterpark (oktober 2021) is door de Raad van State vernietigd. De gemeente Ridderkerk had inmiddels stappen gezet om de herinrichting van het sportpark Oosterpark te herzien. De partijen die hierbij nauw zijn betrokken, zijn inmiddels door de Gemeente bij elkaar gebracht om gezamenlijk de allesomvattende plannen zodanig uit te werken dat ze breed worden gedragen.
Op maandag 24 april zijn, de gemeente Ridderkerk, Honkbalvereniging de Rowdies, Tennisvereniging Oudelande en namens de bewoners 3VO.Biotoop voor de eerste keer aan tafel geschoven om de plannen kritisch te bekijken en wensen kenbaar te maken. De denkbeelden van alle betrokkenen zijn de revue gepasseerd. De gemeente gaat vervolgens de uitkomsten van deze zitting verwerken in een nieuw plan om tot unanimiteit te komen. Voor zover het zich nu laat aanzien zal een volgende bijeenkomst nog voor de zomervakantie plaatshebben om de nieuwe ambtelijke voorstellen te beoordelen.

Tot zover de berichtgeving over het Oosterpark. Vervolgens willen wij u attenderen op de door de gemeente Ridderkerk uitgeschreven enquête over geluid en lucht. Als u invloed wilt uitoefenen op het verbeteren van uw leefomgeving, dan adviseren wij u deze enquête in te vullen! U kunt hem vinden op: www.ridderkerk.nl/actueel/enquete-over-geluid-en-lucht/

3VO.Biotoop

Bestolen

Ik ben invalide en reed op 29 april om 14.00 uur met mijn inklapbare scootmobiel door AH Ridderhof. Ik wilde wat boodschappen halen, aangezien je niets kwijt kan op zo’n kleine scootmobiel, klemde ik een tasje met twee shirts tussen mijn knieën. Ik wilde iets uit een schap pakken en moest wat rekken. Mijn tasje met de shirts viel op de grond en ik moest keren om het op te rapen. Een vrouw pakte het op en liep er mee weg, ik heb ook weinig of geen stem (ooit een fout gemaakt door een arts), dus kon ook niet roepen.
Het bedrag was gelukkig niet heel erg hoog, 36 euro voor de twee shirts samen, maar voor mij als invalide toch een hoop geld.
De brutaliteit om gewoon mijn tasje mee naar huis te nemen, te stelen dus, ongekend dat dit kan gebeuren. Stelen van een invalide, ik ben en was met stomheid geslagen. Bestaan er nog eerlijke mensen?
Huilend uit frustratie ben ik naar mijn auto gereden, scoot erin en veilig naar huis gegaan, boos en gefrustreerd.

Ria van den Bos