Het huidige beeld aan de Blaak

Bestemmingsplan wordt opgerekt voor Blaakplan

RIDDERKERK - Het college gaat het bestemmingsplan aanpassen om de bouw van een nieuwe flat aan de Blaak mogelijk te maken. De vervangende nieuwbouw van een deels al gesloopte flat in het centrum van Ridderkerk schuift teveel over de huidige bouwgrens.

De vergunning voor dit bouwplan van Wooncompas is aangevochten door bewoners van de Kerksingel en andere bewoners van het oude centrum. In hun bezwaren zijn ze in het gelijkgesteld door de commissie voor bezwaar en beroep. De omgevingsvergunning moet op vijf punten worden aangepast.

Voor overschrijding van de bouwgrens is het college twee keer teruggevallen op een vrijstellingsregel in het bestemmingsplan. Maximaal tweeënhalve meter extra (of 10% van de bestaande bebouwing) is de ruimte die zo’n vrijstelling biedt. In de vergunning is dit verdubbeld door dit twee keer toe te passen en zo’n stapeling kan volgens de bezwaarcommissie niet door de beugel.

Reparatie
Het college wil dit nu repareren met een aangepaste vergunning, waarvoor de zogenoemde kruimelregels zijn aangegrepen . De kruimelregeling maakt een kleine aanpassing van een bestemmingsplan mogelijk, zonder dat hiervoor een uitvoerige procedure voor een bestemmingsplanwijziging gevoerd hoeft te worden.

Het bekritiseerde bouwplan voor de Blaak werd eerder door het college verdedigd omdat het allemaal conform het bestemmingsplan zou zijn. De vergunning kon daarom niet worden geweigerd. Wethouder Kees van der Duijn Schouten moet nu erkennen dat er een aanpassing van het bestemmingsplan nodig is. “We volgen het advies van de commissie en hebben de vergunning op een vijftal punten gewijzigd” bevestigt hij de nieuwe insteek voor het Blaakplan.
De in het gelijkgestelde bewoners zijn verongelijkt over de stap die nu gezet is. Ze voelen zich (opnieuw) voorbijgelopen en kunnen door de verkorte procedure alleen nog in beroep bij de rechter. Grootste bezwaar van de bewoners is dat de nieuwe flat enkele meters dichterbij de Kerksingel komt en hoger wordt dan wat er nu staat.

Bescherming van woningen
Ook is er vrees voor het groen tussen de nieuwbouw en de historische bebouwing. Volgens de bewoners zijn er in de vergunning onvoldoende garanties om dit te beschermen. Ze missen duidelijke voorschriften ter bescherming van de monumentale woningen en de groene zone. De wethouder spreekt dit tegen. “Het is juist nu afdoende geregeld. In de oude vergunning stond eventueel. Het is nu bindend” zegt Van der Duijn Schouten over de regels voor de bescherming van de oude situatie.
De wethouder overweegt om de uitspraak van de commissie van bezwaar en beroep en het hernieuwde vergunningsbesluit met de gemeenteraad te delen. “Gezien de commotie die hier eerder over geweest wil ik hier open over zijn. Het is dan openbaar en dan kan er over gesproken worden.”