Coby van Dongen zwaait deze week af bij De Jong Intra Vakanties

Coby van Dongen pakte haar kansen bij De Jong Intra Vakanties

RIDDERKERK - Na bijna 47 jaar neemt Coby van Dongen afscheid van De Jong Intra Vakanties. De directeur wordt vandaag met een receptie uitgezwaaid. “Ik ben nog nooit met tegenzin naar mijn werk in Ridderkerk gereden” zegt de vrouw, die het gezicht werd van de touroperator.

Ruim 46½ jaar geleden begon Coby van Dongen als vakantiekracht op de postkamer bij wat toen nog De Jong Intratours heette. Ze had toen niet voor ogen dat ze haar hele loopbaan zou blijven. En dat ze er directeur zou worden had ze zeker niet durven dromen. “Op mijn c.v. heb ik maar één werkgever. Maar ik heb hier echt van alles gedaan. En ik heb mijn kansen gepakt” zegt ze over haar carrière in de reisbranche.
Bij De Jong Intra was Coby onder meer inkoopster van hotel en onderhield persoonlijk de contacten met de reisbureaus. Later werden de reisgidsen onder haar verantwoordelijkheid samengesteld. Ook mocht ze nieuwe reisbestemmingen in de markt zetten, waaronder het Verre Reizen-programma van De Jong Intra. Uiteindelijk mocht ze oprichter Hans de Jong als directeur opvolgen.

Mevrouw De Jong
Coby werd zo met het bedrijf vereenzelvigd dat ze vaak met Coby de Jong werd aangesproken. “En dat overkomt me nog regelmatig. De klank in Van Dongen lijkt teveel op De Jong. Met een andere klinker zou het duidelijker zijn. Maar ‘mevrouw De Jong’ kon er altijd op lachen” stelt ze. Dat ze er nu een punt achter zet, is een weloverwogen besluit. Een klein jaar geleden maakte ze haar voornemen al intern kenbaar. “Net als alle andere reisbedrijven hebben we moeilijke coronajaren achter de rug. We moesten noodgedwongen afslanken. Het afgelopen boekingsjaar maakten we weer winst en hebben we gezond vermogen opgebouwd. Ook nu gaan de boekingen goed. Dat is een goed moment om het stokje over te dragen” zegt de directeur.

Coby is ervan overtuigd dat er bij De Jong Intra een goed opbouwde organisatie staat. “Ik ben niet de enige in dit huis met een lange staat van dienst. Er zijn twee collega’s die ook al veertig jaar achter de rug hebben en een derde is voorbij de 35 jaar. Ook daaronder zit veel ervaring in de reiswereld. En we hebben gelukkig ook veel jong talent. Die hebben bijvoorbeeld verstand van social media. Daar ben ik natuurlijk niet mee opgegroeid. Al met al werken we hier met een gezonde mix” vindt Van Dongen.

Luisteren naar klant
In de loop der jaren heeft Coby reisbedrijven zien komen en zien gaan. De Jong Intra heeft zich in dit woelige veld alle jaren weten te handhaven. Volgens de vertrekkend directeur heeft dit vooral te maken met het karakter van het bedrijf. “Natuurlijk hebben ook wij weleens missers gehad, maar waar het om gaat is dat je niet een te grote broek aan moet trekken. Als je gelooft in een nieuw product mag je er veel van verwachten. Je moet echter nooit wedden op één paard. En het belangrijkste blijft steeds: luisteren naar de klant” zegt Van Dongen, die meerdere malen werd uitgeroepen tot reisvrouw van het jaar. Belangrijker vond ze zelf de publieksprijzen die aan De Jong Intra ten deel vielen. Dat zag ze als dè waardering van de reiziger.
Dat ze de branche nu helemaal los gaat laten zal wennen zijn. Maar Coby ziet er na letterlijk wat tropenjaren ook naar uit: “In deze functie moet je altijd aan staan. Je moet elke dag 24/7 bereikbaar zijn en bij elke calamiteit of ander probleem direct kunnen handelen. Dat is een aspect dat ik zeker niet zal missen. De uitdaging om steeds snel tot een oplossing