Een deel van de buit na een ochtendje opruimen
Een deel van de buit na een ochtendje opruimen Foto:

Zwerfvuil en lachgascilinders

Het was zaterdag 6 mei weer milieudag in Bolnes. Vanuit Het Bolwerk aan de De La Reijstraat vertrok de vaste ploeg medewerkers met vuilniszakken en prikker. Ze keerden aan het eind van de ochtend terug met onder andere drie lege verpakkingen van lachgas, een ‘topkoffer’ voor op de motorfiets, waarin helmen kunnen worden opgeborgen. En zoals altijd weer vele zakken met zwerfafval.

Het was dit keer geen grote groep die op weg ging. De kinderen die een maand eerder via de Brede School zo enthousiast hadden mee geprikt en hadden beloofd terug te komen, ontbraken. De meivakantie zal daar zeker een rol in hebben gespeeld. Dit keer ook geen gasten uit de politiek. Dus was het aan de trouwe vrijwilligers, versterkt met twee nieuwkomers, om de handen fors uit de mouwen te steken. Het weer hielp een handje mee, het was de hele ochtend droog en al lekker warm. Dat maakte onder meer dat de vele hondendrollen die door hondenbezitters niet worden geruimd nu eens niet aan de schoenzolen bleven kleven als blikjes en plastic uit de grasvelden werden verwijderd.

Opruimplicht

Hondenbezitters betalen in Ridderkerk geen hondenbelasting. Maar in ruil daarvoor eist de gemeente wel dat de persoon die de hond uitlaat, de poep die zijn viervoeter produceert, opruimt. Dat geldt voor alle openbare gebieden, dus ook voor de losloopgebieden. Daartoe zijn door de hele gemeente ruim 700 afvalbakken geplaatst, waarin de plastic of papieren zakjes kunnen worden gestopt. Men hoeft dus nooit lang te lopen met de ‘grote boodschap’ van de hond. En opruimen klinkt ook best wel logisch als men bedenkt dat het openbare groen feitelijk de tuin is van iedereen. Wie wil er nou hondendrollen in zijn tuin? Niemand toch? En feitelijk geldt dat voor al het afval, dat nu door de vrijwilligers wordt opgeruimd. Gooi het in de vuilnisbak en niet op straat.

Dodelijke combinatie

Het is niet de eerste keer dat er lachgascilinders worden gevonden. En het is bepaald niet iets waarom je kunt lachen. Het gebruik van lachgas neemt toe, met name onder jongeren Het gebruik levert gezondheidsproblemen op, zoals hoofdpijn, duizeligheid en tintelingen in handen en voeten. Overmatig gebruik kan leiden tot zenuwschade en in het ergste geval tot verlamming. Bovendien vormen lachgas en verkeer een dodelijke combinatie.
De eerstvolgende opruimdag door de vrijwilligers staat op de kalender voor zaterdag 3 juni. Meldt u aan bij buurtpreventiebolnes@gmail.com. Of bij Toon Huizer, telefoon 06 51 56 44 46 . Aanvang 9.00 uur. Vertrek vanuit het Bolwerk aan de De La Reijstraat, waar de koffie altijd klaar staat.

Nieuwe single van Javi Escalera

De Ridderkerkse zanger en songwriter Javi Escalera heeft met Hoe Dan Ook een nieuwe single gelanceerd. Dit nummer gaat over een onechte liefdesrelatie tussen twee mensen, die uiteindelijk eindigt in een breuk. Maar, een van beiden denkt nog heel vaak aan de ander.

Het lied is gecomponeerd, geschreven en geproduceerd door Javi zelf. Het is op 5 mei jl. uitgebracht, precies twee maanden na zijn vorige single Als De Liefde Niet Bestond, een cover van het theaterlied van Toon Hermans. Dit is een ode aan de liefde, en gaat over de perfecte liefdesrelatie die mogelijk is tussen twee mensen. Grappig genoeg zegt Javi's nieuwe single precies het tegenovergestelde.
Javi Escalera heeft zich als artiest dbewezen in de Spaanse muziekscene met liedjes als No Me HablesTu Y Yo, Enamorado Tan Locamente en Baila Morena Mia. De laatste jaren heeft hij verschillende Nederlandstalige singles heeft uitgebracht. De zanger is ook een veelgevraagd acteur en voice-over is. "Met deze nieuwe single breng ik lichte frustratie en nostalgische herinneringen naar boven. Ik hoop dat dit lied mensen helpt om hun gevoelens te uiten en zich te realiseren dat het normaal is om af en toe aan een verloren liefde te denken, zelfs als het een onechte liefde was" aldus Javi.
De emoties zijn ook op een mooie manier verbeeld in de videoclip die bij Hoe Dan Ook is gemaakt. Voor meer informatie over Javi Escalera: www.javiescalera.com.

Javi Escalera in zijn nieuwe videoclip