Put Fashion aan het Sint Jorisplein
Put Fashion aan het Sint Jorisplein Foto:

Put Fashion heeft na 90 jaar trouwe klanten

Put fashion in Ridderkerk bestaat deze week 90 jaar. Deze mijlpaal wordt gevierd met de klanten. Bij binnenkomst is er een glaasje champagne en bij de koffie wordt iets lekkers geserveerd.

De basis voor Put Fashionstore werd in 1932 gelegd door Willem Put. Dat was toen nog niet met een winkel. Put ging aanvankelijk met fournituren langs de deuren in Ridderkerk.
De verkopen gaven hem het vertrouwen om in 1938 een textielwinkel te openen aan de Ringdijk in Ridderkerk. Ook zijn kinderen raakten bij de winkel betrokken. Oudste dochter Maaike draaide vele jaren mee en nam uiteindelijk de zaken in 1957 over. Onder haar gedreven leiding kwam er naast het huishoudtextiel mode voor man en vrouw in de winkel. Daar was wel een groter pand voor nodig.

Naar Raadhuisplein

De winkel van Put verhuisde in 1960 naar het toenmalige Raadhuisplein, waar het familiebedrijf bekend werd als “Modehuis Put”. Naast Maaike was haar broer Bart als bedrijfsleider en directeur aan de winkel verbonden. Hij woonde zelfs vele jaren met zijn gezin boven de winkel. Bart jr., die nu samen met neef Ewout als derde generatie leiding geeft aan het modehuis, lag er zelfs als baby tussen de overhemden. Hij werd vertroeteld door het verkoopteam én klanten. Ewout kwam aanvankelijk als stagiair op de winkelvloer. Zijn ouders hadden zelf twee kledingwinkels en hij zou het vak komen leren bij zijn oom en tante. Hij ging er niet meer weg. In 2000 namen Bart en Ewout samen de winkel over van Maaike. Zij was kinderloos gebleven en kon zo de winkel toch in de familie houden.

Met de tijd mee

Vele keren kreeg de winkel aan het Raadhuisplein (nu Sint Jorisplein) een metamorfose. Al vijf jaar na de opening werd de eerste grote uitbreiding gerealiseerd. Met een aanbouw werd het vloeroppervlak over drie verdiepingen bijna verdubbeld. Nadien werd er inpandig regelmatig heringericht en gerestyled om bij de tijd te blijven. De allergrootste verbouwing van de binnen- en buitenkant vond in 1992 plaats. De winkel kreeg toen onder meer een compleet nieuwe gevel en prachtige etalages.

Het aanbod ging steeds met de tijd mee, zoals dat ook van een modehuis verwacht mag worden. “Ook wij hebben moeilijke coronajaren gehad. Daarna hebben we bijna al onze trouwe klanten hier weer teruggezien” aldus de neven Put.