Jan Verhoeven presenteerde het eerste exemplaar aan burgemeester Attema
Jan Verhoeven presenteerde het eerste exemplaar aan burgemeester Attema Foto: jos wesdijk

'HogerOp' bij burgemeester Attema

De laatste collegevergadering met burgemeester Anny Attema werd dinsdagmorgen even onderbroken voor een verrassing van de Stichting Oud Ridderkerk. De burgemeester kreeg het eerste exemplaar van het boek 'HogerOp vanuit Ridderkerk' aangeboden.

“Na de aankondiging van het vertrek van de burgemeester werd binnen het bestuur van onze stichting de mogelijkheid geopperd om een nieuw boekje over de burgemeesters van Ridderkerk uit te brengen. Dat zou dan een vervolg worden op het boekje “Honderd jaar burgemeesters en hun raad”, het 32ste deel in onze boekjesserie dat in mei 2000 verscheen” vertelt stichtingsvoorzitter Jan Verhoeven.

Een heruitgave van het boekje met de nadien aangetreden burgemeesters leek het bestuur niet opportuun. “Maar een uitgave over de nog niet belichte burgemeesters zou wel een heel dun boekje geworden zijn. Het resulteerde in overwegingen of we wellicht nog andere burgemeesters of politici zouden kunnen opnemen in zo’n overzicht” aldus Verhoeven.

Het brainstormen hierover bracht het idee naar voren om een boekje te maken over Ridderkerkers die landelijke bekendheid hebben verworven. Het resulteerde in een lijst met kandidaten: “Uitgangspunt was dat het niet louter geboren Ridderkerkers hoefden te zijn. Wel moest er duidelijk sprake zijn van een binding met Ridderkerk, al of niet door de hier doorgebrachte (jeugd)jaren.”

Het heeft een boek opgeleverd met op 256 pagina’s de verhalen van 30 dorpsgenoten, die uitblinkers waren of zijn op het gebied van politiek, wetenschap, bouw, sport en kunst. De door journalist Johan Kruithof geschreven hoofdstukken zijn met gebruik van veel foto’s vormgegeven door Jennifer Sanders van drukkerij Sanders. Op de voorkant van “HogerOp vanuit Ridderkerk” staat een iconische foto van Lee Towers op een scheepskraan.

Medewerkers van de Oudheidkamer en donateurs van de Stichting Oud Ridderkerk, die jaarlijks minimaal € 13,50 bijdragen, krijgen een dezer dagen een exemplaar thuisbezorgd. Ook de vaste sponsors ontvangen een boek. De gemeente Ridderkerk heeft een aantal exemplaren afgenomen om bij gelegenheden een leuk Ridderkerks cadeau te hebben.
In de Oudheidheidkamer en bij boekhandel De Ridderhof zijn de boeken te koop voor € 17.50. De uitgave is mede mogelijk gemaakt door het fonds Fonobori, stichting Irenefonds Ridderkerk, gemeente Ridderkerk en Emborion Vastgoed BV.

Felicitaties voor zestig jaar echtpaar

Burgemeester Attema was vorige week op felicitatiebezoek bij het diamanten echtpaar Nugteren-D'hous. Hun huwelijk was op 2 mei 1963 in Rotterdam.
De twee leerden elkaar kennen bij het dansen bij Sint Joris in Ridderkerk. De heer Nugteren werkte daar in de weekenden als kelner. Zijn latere echtgenote was speciaal voor het dansen vanuit Rotterdam naar Ridderkerk gekomen. Na het huwelijk ging het paar wonen aan de Mr. Thorbeckestraat in Ridderkerk en daar wonen ze nu nog. De heer Nugteren verdiende de kost als service engineer voor Motorenfabriek Bolnes, waarvoor hij veel in het buitenland werkzaam was. Hij nam er na 40 dienstjaren afscheid.

Bloemen voor het echtpaar Nugteren