Naar Blauwgraslanden met natuurvereniging

RIDDERKERK - Op woensdagmorgen 24 mei organiseert de Natuurvereniging Eiland IJsselmonde een planten excursie naar de blauwgraslanden in de Donckse Laagten in de Alblasserwaard.

Blauwgraslanden zijn voedselarme, drassige hooilanden. Zulke laagveengebieden, waar men veel bijzondere en zeldzame plantensoorten kan aantreffen, komen nog maar weinig voor in ons land. Het zijn zonder uitzondering Natura 2000 gebieden. In de zomer kleuren deze hooilanden altijd enigszins blauw vanwege soorten als blauwe zegge.

Er kunnen maximaal 10 deelnemers mee op deze plantenexcursie, dus aanmelden is vereist. Dit kan gelukkig weer via de website van de natuurvereniging, die weer goed bereikbaar is: www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl. Onder het kopje agenda kunt u het aanmeldformulier vinden voor deze excursie.

Verzamelpunten
De deelnemers kunnen rechtsreeks, of met iemand van de vereniging meerijden. Er wordt om 9.30 uur verzameld bij het NME-Centrum De Groene Draak aan de Kastanjelaan 27 in Ridderkerk-West. In Brandwijk wordt om 10.00 uur verzameld op de parkeerstrook (op het laatste stukje) van de Zijdeweg in Brandwijk; (N481 nét voor de brug rechtsaf).