Foto:

Buiten de raad gesproken

Waar een klein land groot in kan zijn

Een wapenvondst in twee garageboxen in Ridderkerk was twee weken geleden voorpaginanieuws. Ridderkerk - een relatief kleine gemeente - waar blijkbaar grote dingen spelen. Dit is nog maar een greep uit het nieuws van de afgelopen twee maanden.

Daar waar onze gemeente stond (en nog steeds staat) voor sociale cohesie en omzien naar elkaar, kunnen we er niet omheen dat een kleine groep mensen ervoor zorgt dat grootstedelijke problematiek (lees criminaliteit) langzaam maar zeker binnensluipt en zich wortelt in de Ridderkerkse samenleving. Als we verder kijken in Nederland is dit helaas een herkenbaar beeld en zien we dat de mentaliteit in grote steden alleen maar harder aan het worden is. Hiervoor is een lijst met oorzaak en gevolg te benoemen, maar die zou voor deze column echt veel te lang worden.

We kunnen ons dan ook levendig voorstellen dat er op plekken binnen onze gemeente zorgen zijn en die zien wij zelf natuurlijk ook. Reden voor Leefbaar om ons gemeentebestuur en inwoners scherp te houden. Hierbij moeten we dan ook proberen om een onverminderd vertrouwen in de aanpak van deze problematiek te blijven houden, want laat helder zijn dat het niet eenvoudig is om al deze zaken te kunnen voorkomen. Dat is een bijna onmogelijke zaak. Als we alleen al kijken naar de (illegale) bijzettingen van vuil, kunnen mensen nog zo hard hun best doen om dit te voorkomen, maar er zullen altijd mensen zijn die het blijven doen. Asociaal gedrag? Jazeker. En tegelijkertijd zien we gelukkig dat er heel veel mensen zijn die dit nooit doen en er juist voor zorgen dat grof vuil netjes wordt aangeboden op de plek waar het hoort.

Bij verkeersovertredingen is het ook vaak achteraf handelen, maar ook dan is het kwaad al geschied. Wat kun je daar aan doen? Bewustwording vergroten en dan vooral bij die mensen die zich hier regelmatig schuldig aan maken. Asociaal dat men door rood rijdt en een gevaar veroorzaakt voor een ander? Jazeker.

Gelukkig doen heel veel mensen dit niet vanuit goed fatsoen. Overal camera’s plaatsen is ook weer niet iedereen een voorstander van en bovendien moeten die ook bemand zijn of moet er achteraf bekeken worden wat er is gebeurd en daarna kan pas worden gehandeld.

Er zijn dan ook vaak twee kanten aan een verhaal, oplossing of probleem. Daar moeten we ons ook bewust van zijn.

Ditzelfde geldt voor het bewaken van onze veiligheid. Dag in dag uit zijn er mensen die hun best doen om de veiligheid in onze gemeente te garanderen, al dan niet zichtbaar. Maar met elkaar komen we verder en maken we Ridderkerk veiliger. De wapenvondst eerder dit jaar is dan ook onderdeel van een grote landelijke actie, wat voor velen ook niet zichtbaar is geweest. Kan iedereen tevreden worden gesteld? Nee, dat is onmogelijk. Voor een ieder geldt dat ons gevoel wordt gebaseerd op een beleving van een ervaring, positief of negatief, of ergens er tussenin. Vergeet niet dat beleid (lees aanpak) wordt gestuurd op cijfers en informatie. Melden van misdaad draagt dus bij aan een veiligere gemeente.
Wat we als inwoners vooral met elkaar moeten proberen is om respect te hebben voor elkaar en dat we oog blijven houden voor illegale praktijken en/of overtredingen. Alleen dan kunnen we er samen voor zorgen dat onze samenleving "leefbaar” blijft. Er zijn genoeg mogelijkheden om (anoniem) melding te maken van misdaad of illegale praktijken. Mogen wij u als Leefbaar Ridderkerk vragen om te blijven melden ? Dat kan via www.politie.nl of anoniem via Meld Misdaad Anoniem ( 0800-7000)

Karin Kayadoe, Richard Swarttouw en Ronald Lapaer

Leefbaar Ridderkerk