Op het afscheidsreceptie werd Anny Attema toegezongen door Guus Bok
Op het afscheidsreceptie werd Anny Attema toegezongen door Guus Bok Foto: JOS WESDIJK

Warm afscheid voor burgemeester Attema

Burgemeester Anny Attema kreeg vorige week een warm afscheid. In haar laatste vergadering werd ze met een videoboodschap complimenteus toegesproken door Rotterdams burgemeester Ahmed Aboutaleb en kreeg waarderende woorden van haar collega’s Peter Oskam (Capelle aan den IJssel) en Dirk Heijkoop (Hardinxveld-Giessendam).

Cor Lamers, plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, verraste haar met de erepenning van de Veiligheidsregio. Henk van Os, die de burgemeester namens het college uitzwaaide, deed daar de Vlasspeld van de gemeente Ridderkerk bij. De speld met een gestileerde vlasstrook wordt sinds 2014 door de gemeente uitgereikt aan vrouwen die bijzondere waardering verdienen. Attema is de vierde vrouw die dit sieraad mocht ontvangen.

Pittige dagen

Van Os stelde in zijn toespraak dat er pittige dagen voor de burgemeester zijn geweest. Dat het college de vorige raadsperiode de eindstreep haalde is volgens de locoburgemeester aan Anny te danken. Aboutaleb, die naar Ridderkerk kon komen omdat hij een raadsvergadering in Rotterdam had, maakte ook duidelijk dat Attema altijd naar de oplossingen zocht. “Als er tegenstellingen waren zocht zij naar het compromis.”

Volgens Attema was er de afgelopen 12½ jaar meer lief dan leed. "Er was heus wel eens wat, zelfs in de raad van Ridderkerk. Soms botste het en knetterde het, maar altijd werd het weer opgelost en zeiden we weer tegen elkaar: "We zullen het met elkaar moeten doen, in het belang van Ridderkerk.” En zo is het ook, en daar ben ik trots op!” aldus de burgemeester in haar laatste woord tot de gemeenteraad.