De wandelende toren van Ridderkerk

Op vier mei stond er in deze krant een griezelig stukje over de Boeletoren. Die is op weg naar de rivier! Het deed mij denken aan de schuifelende kerken van Uikumene in het jeugdboek Koning van Katoren van Jan Terlouw. Daar gingen de, op staal gebouwde(dus zonder diepe fundering), kerken aan de wandel. Helaas is de Boeletoren iets moderner en zitten daar lange heipalen onder. Ik kan mij niet voorstellen dat die heipalen over hun volle lengte net zo snel meebewegen als de toren zelf. Er moet dus iets kapot gaan. Waarschijnlijk knappen de palen op een slecht moment gewoon af door de zijdelingse druk. Hopelijk verzint de gemeente, samen met de bouwer, een oplossing.
Wellicht kan er lopende het onderzoek gekeken worden naar de kades bij loods6. Want die oude kades zijn blijkbaar veel beter bedacht en gebouwd als de nieuwlichterij bij de Boeletoeren of het wegspoelende nieuwbouwwijkje iets verderop. Daar gebeurt aan de andere kant van de weg ook zoiets; daar vallen telkens zinkgaten in de beschoeiing. En bij de bewoners van het wijkje bij het Loodspad zakken tuinen en uitbouwen ook onbehoorlijk snel weg.
 Langs de Ringdijk/Benedenrijweg zijn verderop meer woningen aan de wandel. Die worden door de dijkverzwaringen in het verleden en de trillingen van het verkeer naar de rivier gedrukt. Ik vraag mij af wat er ondertussen gebeurt met al die andere, nu nog, bedrijfsgebouwen die buitendijks staan. Bewegen die ook?

C.G.J. Broeders

Mozaïek en lezing 150 jaar Ridderkerk

In samenwerking met Facet Ridderkerk organiseert SOC (Samen Ontwikkelen door Cultuur) twee culturele activiteiten voor volwassenen in Ridderkerk.
Op dinsdag 23 mei geeft vakdocent Vera Harmsen een workshop mozaïek in WVC Bolnes aan de Noordstraat 255a. De deelnemers kunnen tussen 13.30 en 15.00 uur een prachtig mozaïekwerkstuk (bijvoorbeeld een spiegel op klein schilderij) maken. Deelname kost € 5, inclusief materialen en een kopje koffie of thee. Op vrijdag 26 mei is Kelvin Wilson te gast bij de mannensoos in Wijkcentrum West aan de Boksdoornstraat 80. Hij geeft van 10.30 tot 11.30 een gratis lezing over het Ridderkerk van 150 jaar geleden. Aan de hand van oude foto’s en tekeningen gaat men terug in de tijd.
Voor beide activiteiten moet men zich vooraf aanmelden. Opgeven kan via: projectbureau@sce.nu, 0180-432350 of bij de balie van Facet aan de Schoutstraat 5.

Salsa-avond in De Fuik met gratis workshop

Salsadansschool Suriharold organiseert op vrijdag 19 mei in samenwerking met wijkcentrum De Fuik in Ridderkerk-Drievliet een Salsa Feestavond. Er kan in de zaal aan de Voorn 10 gedanst worden van 19.30 tot 23.00 uur. De avond begint om 19.30 uur met een salsa workshop voor beginners. Meedoen kan zonder danspartner. Aanmelden voor deze gratis workshop kan via whatsapp: 06 4987 4120. Voor meer informatie: www.salsadansschoolsuriharold.nl.