Marco Oosterwijk tekent de benoemingspapieren met Commissaris van de Koning Jaap Smit Foto:

Oosterwijk gaat 100 procent voor Ridderkerk

“Als je eenmaal in Ridderkerk hebt gewerkt, dan wil je terugkomen” sprak Marco Oosterwijk maandagavond nadat hij de ambtsketen van Ridderkerk op de schouders had gekregen. De nieuwe burgemeester vindt Ridderkerk een gemeente “die fantastisch mooi in bloei staat”.

Oosterwijk ziet niet alleen positieve aspecten, waar volgens hem de inwoners best trotser op mogen zijn. Hij ziet daarbij ook de andere kant van de medaille. Hij noemde daarbij met name de veiligheidsaspecten die aandacht vragen en het groeiende wantrouwen jegens de overheid. “Handelen als een betrouwbare overheid. Dat is de beste manier om te overtuigen” aldus de burgemeester, die het met elkaar in gesprek blijven als een oplossing van veel zaken ziet: “Een goed gesprek kun je naar mijn mening niet te vaak doen. Maar het moet niet bij woorden blijven. Er worden ook daden verwacht.””

Voor iedereen

Oosterwijk benadrukte opnieuw dat hij burgemeester wil zijn voor iedereen. “Ik wil er ook zijn voor degenen die zich niet gezien voelen. Ik hoop ze te kunnen vinden. Maar ze mogen mij ook opzoeken” zegt hij uitnodigend. Dankbaar is Oosterwijk voor het vertrouwen dat hij van de gemeenteraad gekregen heeft. “Men mag van mij verwachten dat ik me voor 100% zal inzetten voor Ridderkerk en de regio.”

Ervaring

Commissaris van de Koning Jaap Smit kan zich vinden in de keus van de raad. "Een bekroning van een mooie procedure. Ik kan de keus volledig onderschrijven. Marco Oosterwijk is rustig, betrouwbaar en evenwicht. Hij weet voor welke uitdagingen Ridderkerk staat en brengt een goed netwerk mee. Ridderkerk mag wat van hem verwachten. Dat doe ik ook” karakteriseerde Smit. Cor Lamers, burgemeester van Schiedam, sprak Oosterwijk toe als vicevoorzitter van de Veiligheidsregio. "Marco brengt veel ervaring mee. Dat kunnen wij heel goed gebruiken.”

Niet vanzelfsprekend

De voordracht van de oud-wethouder voor het burgermeesterschap was volgens Robert Kooijman, voorzitter van de vertrouwenscommissie, geen vanzelfsprekendheid. "Zijn ambitie om burgemeester te worden was bekend en we waren benieuwd of hij tussen de sollicitanten zou zitten. Maar daar zaten ook andere interessante kandidaten tussen” aldus Kooijman, die de nieuwe burgemeester namens de gemeenteraad welkom heette. Locoburgemeester Henk van Os deed dat namens het college en de organisatie: "Samen gaan we aan de slag om Ridderkerk iedere dag weer een beetje mooier te maken.”