Lawaai

Ik ben woonachtig, op de meest luidruchtige plek van Bolnes, nl. hoek De la Reijstraat, Rijnsingel.
Vorig weekend, werd ik middenin de nacht, bruut gewekt in mijn slaap. Mijn appartement op de zesde etage werd in zijn geheel verlicht, en er was een enorme herrie. In eerst instantie, dacht ik aan een landende helikopter. Maar toen ik uit het raam keek, zag ik tot mijn stomme verbazing, dat er een tractor water aan het laden of lozen was, 30 meter van de flat. Ik dacht, te kunnen gaan slapen, maar 20 minuten later, werd de herrie nog erger. Nu bleken er drie tractoren te staan, met drie chauffeurs ervoor, die stonden te schreeuwen, om elkaar te verstaan. Ondertussen waren er diverse bewoners boos naar buiten gelopen om ze aan te spreken. De verklaring was: wij doen ons werk, nl. rupsen bestrijden.
Daar op deze hoek geen enkele rekening wordt gehouden met  de leefbaarheid van bewoners, wat betreft de geluidsoverlast en elke vergunning dan ook klakkeloos wordt toegekend, zou ik er dan ook niet van opkijken, dat ook dit vergund was. Maar als dit  soort werkzaamheden in de nacht worden uitgevoerd omdat er giftige stoffen worden gebruikt, snap ik niet dat er wel schade aan de natuur aangebracht  mag worden, daar dit midden in het broedseizoen van de watervogels gebeurd. Op dat moment zwommen er in ieder geval, al minstens 15 net geboren ganzenkuikens  rond. Maar waarschijnlijk stond er op dit gif: breng alleen schade aan mens en rups aan.

H. Den Houter

Amnesty op de Pinkstermarkt

Zaterdag 27 mei zal Amnesty Ridderkerk op de Pinkstermarkt staan met een nieuwe handtekeningenactie. De mensenrechtenorganisatie Amnesty International roept iedereen op om te protesteren tegen de harde behandeling van demonstranten in Iran.
Wat heel onschuldig lijkt, is soms strafbaar in Iran. Zo kun je een celstraf krijgen als je danst op straat, is de hoofddoek verplicht en loop je het risico op de doodstraf als je gaat demonstreren. In Iran wordt massaal gedemonstreerd uit woede over ongelijkheid, corrupte politici en de achterstelling van vrouwen. Duizenden mensen zijn inmiddels aangeklaagd omdat ze demonstreerden. Velen zijn gemarteld. De autoriteiten grijpen keihard in. Ze eisen de doodstraf tegen tientallen demonstranten, onder wie minderjarigen. Sinds december zijn er al minstens 4 demonstranten geëxecuteerd. Van tientallen anderen kan elk moment het doodvonnis worden voltrokken.
De Amnestygroep vraagt op de Pinkstermarkt het Ridderkerkse publiek om hiertegen te protesteren. Mensen kunnen hun handtekening zetten op de petitie aan de Iraanse autoriteiten. Ook heeft de groep tweedehands boeken en andere artikelen in de verkoop en er is een collectebus voor wie financieel wil bijdragen aan de strijd om mensenrechten te verdedigen.

Informatie over Amnesty, de Iranactie en de Amnestygroep is te vinden op: www.amnesty.nl/iran en www.ridderkerk.amnesty.nl.

Doe mee in het Repair cafe

Ontmoetingsplein Aafje Reyerheem is op zoek naar vrijwilligers die handig zijn met elektrische apparaten, computers / telefoons etc, en die het leuk vinden om hun kennis te delen met buurtgenoten, op ons Repair Cafe, wat we willen gaan starten.
Ook kunnen we vrijwilligers gebruiken voor de functie gastvrouw /heer. In deze functie zorg je voor de koffie/thee, heet je bezoekers welkom en fungeer je als aanspreekpunt voor bezoekers en de reparateurs in het Repair cafe.
Een Repair cafe repareert kleine huishoudelijke apparaten, b.v een defect tostiapparaat, een snoertje van de lamp. Weggooien is zonde! Ben je handig, zou je je kennis willen delen, en ben je 1x per maand beschikbaar zijn om te helpen meld je dan aan bij de vrijwilligers coördinator: christa.timmers@aafje.nl.
Voor meer informatie over het Ontmoetingsplein, en al onze activiteiten kunt U / jij ook contact opnemen met Franny de Wit : fdwit@aafje.nl.

Middag over autisme

Op 1 juni organiseert Facet Mantelzorg in Ridderkerk een middag over autisme voor mantelzorgers. De middag vindt plaats van 14.00 tot 15.30 uur in Wijkcentrum West.
Anne Brouwer heeft autisme. Ze heeft een hoop te vertellen over haar ervaringen met school, werk en diagnostiek. Wanneer je te maken hebt met autisme, is het heel fijn als je ervaringen van anderen hoort. Delen helpt, het maakt het makkelijker om zelf de juiste weg te vinden en het geeft steun. Tijdens deze gezellige en informatieve middag is er ruime gelegenheid voor vragen en het delen van ervaringen. Er is ook een medewerker van het wijkteam aanwezig voor praktische vragen.
Aanmelden kan via: info@facetmantelzorg.nl of 0180-432350. Deelname is gratis.