Parkeergarages afgesloten voor Pinkstermarkt

Komende zaterdag zal de Schoutstraat afgesloten zijn voor de Pinkstermarkt, die in het centrum van Ridderkerk wordt gehouden. De parkeergarage van de Jorishof zal vanaf 7.00 uur de gehele dag niet bereikbaar zijn.

Ook de parkeergarage van VvE Koningshof zal van 7.00 tot 17.00 uur afgesloten zijn. Bewoners van dit appartementengebouw voelen zich voor het blok gezet. Ze zijn met een huis-aan-huis verspreide brief van de afsluiting op de hoogte gesteld, zonder dat ze hier eerder in gekend waren. Voor bewoners die er zaterdag op uit moeten betekent het dat ze hun auto al vrijdag of zaterdagmorgen vroeg uit de garage gereden moeten hebben. Bij terugkeer overdag zullen ze hun auto niet makkelijk in de buurt van hun woning kunnen parkeren. In de directe omgeving is het vooral betaald parkeren en de plekken voor vrij parkeren zullen bij de drukke Pinkstermarkt moeilijk te vinden zijn. De ‘buren van de markt’ vinden het onbegrijpelijk dat er geen alternatieve parkeerplaatsen zijn gereserveerd om dit ongemak te voorkomen. Er wordt bekeken of de afsluiting mogelijk juridisch nog aangevochten kan worden.

Kramen op Kerksingel

Volgens de organiserende werkgroep Pinkstermarkt van de Stichting Evenementen Ridderkerk (SER) is de afsluiting het gevolg van het weer opnemen van de Kerksingel in de route van de Pinkstermarkt: “Mede daarom is deze beslissing genomen. Is er sprake van een noodsituatie is de bereikbaarheid altijd mogelijk.”

De kramen van de Pinkstermarkt worden dit jaar opgebouwd op de Schoutstraat, Kerksingel, Sint Jorisplein en de Coosje Ayalstraat. Ook de Ayalstraat zal zaterdag vanaf 7.00 uur de gehele dag afgesloten zijn. De markt duurt tot 17.00 uur. Daarna kunnen de afgesloten straten weer vrijgegeven worden. Winkeliers moeten met hun bevoorrading rekening houden met kramen die vanaf 05.00 uur neergezet kunnen worden.

"Wij als organisatie begrijpen dan ook dat dit enig vorm van overlast kan betekenen voor de bewoners en ondernemers, maar we vragen desondanks om begrip zodat wij er een geslaagde dag van kunnen maken voor alle Ridderkerkers” stelt de organiserende SER-werkgroep.
(Op pagina 5: Markt met 250 kramen en oude ambachten)