Een gedicht voor de Belgische vluchtelingen van 1914

In navolging op het artikel van Oud Ridderkerk in de Combinatie van 25 mei jl. over de Belgische vluchtelingen te Rijsoord van Dhr. G van het Zelfde.

De Illusie van de oudheid

Met den eersten wereldbrand ging het gerucht in
om voorzienig onderdak aan d'n Bels'n vluchteling.
Als nood in uitwijk naar onzer scholen en al,
want met een hoger aantal hield men geen rekening.

Voor 377 helden, was de waarheid nooit eenvoudig en zuiver zelden,
want den mens zijn oorlogen verloochenen neergang,
vielen sommigen zoet en de meerderheid bang.

Die zaterdag 10 oktober 1914, kwamen zij over de brug.
Het lijkt een eeuwigheid terug,
maar de wereld brengt de vluchteling nog altijd voort, ende vlug.

'lands bestuur deelde ze in drie kleuren delinquenten;
fatsoenlijke behoeftigen, minder gewenst en gevaarlijke elementen.

De vorstin had na een paar dagen al, groots en onverwacht,
een statig bezoek aan het behulpzame Ridderkerk volbracht.

Om daar ook te spreken met Ludovica welke dankbaar later
haar eerstgeborene dochter Wilhelmina benoemde met de sprenkeling van het doopwater.

Pas in 's-Heerens jaar 1919, na alle wereldrumroer,
keerde men naar 'grande-Belgique' retour.

Vadertje tijd ziet zelfs heden ten dagen,
hevig vuur en vlam en andere plagen.

Als is ié stokoud, alle malaise raakt ié ten spijt nooit kwijt,
door te denken dat het slechts 'was' in de voorbije oudheid.

Vanwege goed nabuurschap kregen onze zuiderburen kracht naar kruis,
en waren ze na hun vrees en ongemak weer veilig thuis.

Marco de Vries

Achteruit varende Waterbussen op drierivierenpunt

Ik was deze week getuige van een knap staaltje serviceverlening door de Waterbus/Blue Amigo. Ik zag de Waterbus uit de richting Rotterdam de Noord opgaan naar de halte De Schans. Tot mijn stomme verbazing zie even later de Waterbus achteruitvarend het drievierenpunt op stomen, draaien om zijn as en naar de halte Molens Kinderdijk varen. Aardige jongens daar op de Waterbus, even een passagier afgezet die verkeerd is ingestapt. Mooi toch? Goede service. Een minuut of tien later dacht ik toch niet erg slim van die kaptein. Deze kruising hoort bij de 20 drukste rivierkruisingen in Europa. En daar achteruit op varen en keren om de as. Goed bedoeld, maar niet erg verstandig.
De volgende dag, u zult het niet geloven, zag ik weer een Waterbus achteruit varen op het kruispunt. Een grote tanker ging er voorlangs om de Nieuwe Maas op te varen. Een uur later eenzelfde manoeuvre, alleen ging er nu een container koppelverband voor de achteruit varende Waterbus langs. Blijkbaar zijn er veel passagiers die op de verkeerde Waterbus zitten.
Het zit me niet lekker, dus maar even gevraagd bij de Waterbus hoe het zit. Gelukkig hoef ik mij geen zorgen te maken, want de Waterbus heeft radar, dus service verlenen moet gewoon kunnen. Nu weet ik toevallig dat het mogelijk is dat op Kinderdijk de grote IHC-loods het radarbeeld kan verstoren. En op De Schans staan vijf grote flats die mogelijk het radarbeeld kunnen verstoren. Maar goed, dat weet ik en dat is niet belangrijk. Het wel belangrijk dat de schippers van de Waterbus dit weten.

Mr. ir. Peter J. den Tek

Wil jij een maatje zijn voor een oudere?

Om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen hebben ouderen af en toe wat extra ondersteuning nodig. Dit kan praktische hulp zijn bij het doen van boodschappen, samen naar de winkel gaan of een gezellig bezoek. Facet Ridderkerk is op zoek naar vrijwillige maatjes die zelfstandig wekelijks of twee wekelijks langsgaan bij iemand die wat extra aandacht of ondersteuning nodig heeft.
Maatje zijn kan op verschillende manieren. Je kunt een bezoek brengen, samen een spelletje doen, wandelen, een kopje koffie of thee drinken, samen naar de winkel, zorgen dat er weer gelachen wordt en/of juist praten over moeilijke dingen. Je kan ook specifiek een boodschappenmaatje worden voor ouderen die door lichamelijke beperkingen niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen. Bij het maatje zijn gaat het om persoonlijk contact, goed kunnen luisteren, warmte, humor, tijd, aandacht en respect.
Door je in te zetten als maatje ben je van betekenis voor senioren in Ridderkerk die ondersteuning nodig hebben. Je krijgt begeleiding, neemt deel aan bijeenkomsten en maakt deel uit van een team van vrijwilligers die werken in een prettige en informele omgeving.

Heb jij interesse voor dit mooie werk? Bel met de coördinator van het Maatjesproject Junaidah Beun via 0180 - 432 350 of stuur een e-mail naar maatjes
project@facetridderkerk.nl.