Foto: Roelie `t Jong

Buiten de raad gesproken

Veiligheid is een basisbehoefte

Bij bestaanszekerheid gaat het om een dak boven je hoofd, voldoende en stabiel inkomen, goed onderwijs en waardige zorg. Maar bestaanszekerheid is ook je veilig voelen en veilig zijn.
De PvdA Ridderkerk hecht grote waarde daaraan. Ondanks het harde werk van de politie en andere hulpverleningsinstanties gebeurt er te veel wat het gevoel van veiligheid onder druk zet. De recente steekpartij en ontploffing in het Centrum zijn de laatste incidenten in een reeks van gewelddadigheden. Ook de koopavond is nagenoeg verdwenen, omdat ondernemers en medewerkers zich niet meer veilig voelen.

Het vraagt om een daadkrachtige aanpak, met een balans tussen preventie (het voorkomen van geweld) en repressie (het bestraffen van geweld). En om een nauwe samenwerking tussen politie, boa’s, scholen, welzijnswerk, buurtbemiddeling, jongerenwerk en gemeente.

Veiligheidsplan per wijk
De PvdA Ridderkerk pleit al langer voor een lokaal veiligheidsbeleid. Het lijkt ervan te komen. De gemeente werkt aan een nieuw veiligheidsbeleid waarin per wijk gekeken wordt naar de leefbaarheid en de veiligheid.

Een goed begin, maar wij zien graag dat er ook per wijk passende preventie- en veiligheidsmaatregelen komen. En dat bij de inzet van wijkagenten en boa’s rekening wordt gehouden met de inbreng van inwoners en ondernemers uit de wijk. Zij weten als geen ander wat er speelt.

Politiebureau in
Ridderkerk houden
 De Politie Eenheid Rotterdam wil een nieuw politiebureau bouwen in Barendrecht. Dan gaat ‘ons’ politiebureau in Slikkerveer dicht en komt er misschien een politiepost voor terug.
De PvdA Ridderkerk wil dat agenten indien nodig altijd snel ter plaatse kunnen zijn. En inwoners en ondernemers persoonlijk aangifte kunnen blijven doen.
We blijven daarom het college verzoeken om een uiterste krachtinspanning te doen om het politiebureau te behouden. Nieuwbouw is duur en ‘ons’ politiebureau is pas een paar jaar geleden gerenoveerd.

Meldingen serieus nemen
Sinds kort beschikt Ridderkerk over 9 boa’s. De formatie is daarmee volgens het college eindelijk op orde. Nu kan de zichtbaarheid van de boa’s worden vergroot.
Dit door wijkagenten en boa’s aan elkaar te koppelen, zodat er per wijk vaste aanspreekpunten ontstaan voor inwoners en ondernemers.
En we zien graag dat de registratie en afhandeling van meldingen worden verbeterd. In gesprekken met inwoners en ondernemers horen we nu te vaak dat zij geen reactie krijgen van de gemeente. En dat bij nabellen niemand weet waar het over gaat.

Werk aan de winkel!

Jeroen Rijsdijk,