Foto: Rhodé Rho

Burgemeester Marco Oosterwijk

SAFETY FIRST

‘SAFTY FIRST’, In mijn haventijd was dat de meest gehoorde zin doordeweeks. Niet voor niets, want het dagelijks laden en lossen van zeeschepen vroeg om goed nadenken. Een ongeluk zat in een klein hoekje. Safety first; ofwel ‘VEILIGHEID VOOROP’. Wat belangrijk is, maak je belangrijk. Daarom dit onderwerp bij deze inmiddels tiende column: veiligheid voorop…
De achterliggende weken waren rumoerig. Een explosie met zwaar vuurwerk bij een woning aan de Koninginneweg had een harde naklank. U weet dat dit type explosies de regio teisteren, maar Ridderkerk houden we graag daarbuiten. Begrijpelijk dat u daar ook van schrikt. Zo willen we het niet in Ridderkerk. Een veilige woonomgeving wel, dat vooral. Dát is en blijft de inzet en bedoeling. Een kleine week later werd Ridderkerk opgeschrikt door een heftig incident waarbij iemand na een steekpartij zwaar gewond raakte. Voorkomen van een dergelijk iets is niet te doen. Maar het is ook waar dat de drempel om elkaar iets verschrikkelijks aan te doen lager wordt. Ik ben bij dit alles ook gewoon trots op onze politie en hulpverleners. Ga er maar aan staan en je hierbij elke dag weer staande houden. Ja, het zijn professionals, maar tegelijkertijd ook mensen. Een dikke duim dus en die mogen we allemaal geven.
Het brengt me bij het veiligheidsbeleid. Dat gaan we opnieuw opstellen. De (politie)cijfers die we hebben zijn belangrijk, maar vertellen ongetwijfeld slechts een deel van het verhaal. Wat zien uw eigen ogen in de straat en buurt? Wat doet onveiligheid bij u en waar komt dit door? Vult u daarom alstublieft de veiligheidsenquête in. Dan hebben we niet alleen cijfers, maar ook uw praktijkervaring erbij. Die combinatie geeft dan zoveel meer informatie. Dáár willen we ons gezamenlijke voordeel mee doen. Voor jou en u.

Naast de enquêtes voor inwoners, jongeren en ondernemers organiseren we in april in iedere wijk een wijkbijeenkomst (zowel een middag- als avonddeel). Kom langs om het gewoon even te vertellen. Alle informatie en de enquêtes vindt u op www.ridderkerk.nl/veiligheidinridderkerk. O ja, door de ‘prikker op de kaart’ kunt u op dezelfde website met één muisklik aangeven waar iets in uw ogen onveilig is, aangevuld met een paar woorden over wat die onveiligheid concreet betekent. Zo krijgen we per wijk een 'foto' om prioriteiten te stellen.

Laatste puntje. Vorige week werd in de gemeenteraad de nieuwste versie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) unaniem vastgesteld. In deze aangepaste APV-versie is toegevoegd dat het messenverbod uit de Wet Wapens en Munitie (WWM) nu lokaal in nog meer situaties geldt. Moraal van het verhaal: beter kunnen handhaven op die ellendige situatie van wapens op straat. Ook is een groepsverbod nu onderdeel van de APV: daardoor kan overlast beter worden aangepakt. Kortom: we trekken de touwtjes wat strakker. Niet per se leuk, maar wel nodig. En ja, de beste remedie is voorkómen. En ja, met de meeste inwoners gaat het 'gewoon' goed. En dat geeft de burger en burgemeester moed.

Marco Oosterwijk

Burgemeester