Stolpersteine: eerbetoon en waarschuwing

RIDDERKERK - Ruim honderd belangstellenden waren maandagmiddag getuigen van het leggen van vier Stolpersteine bij Damstraat 25 in Oostendam. De Duitse kunstenaar Gunter Demnig plaatste, zonder een woord te spreken, deze kleine monumentjes bij de voormalige woning van de joodse familie Den Hartog.

De 'struikelstenen' in Oostendam moeten Abraham den Hartog (66 jaar) en zijn kinderen Simon den Hartog (42 jaar), Rosetta Sara den Hartog (37 jaar) en Sara Betrina den Hartog (34 jaar) in herinnering houden. Als slagersfamilie maakten zij deel uit van de Ridderkerkse en vooral Ambachtse gemeenschap. Bij het leggen van de stenen werd daarom ook gesproken door locoburgemeester Marten Japenga namens Ridderkerk en de burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht. Japenga vindt het een mooi initiatief om de slachtoffers van het nazibewind op deze manier in herinnering te houden. "Als een eerbetoon en een waarschuwing. Zodat jongere en oudere mensen weer zullen weten, wat de reden is dat deze familie geen plaats meer heeft binnen onze gemeenschap."

Het gezin Den Hartog woonde vanaf 1925 aan de Damstraat. Toen in 1942 de deportaties van de joden begonnen vluchtte de vier die nog in het huis woonden naar het Israëlisch Ziekenhuis in Rotterdam, waar de oudste dochter van het gezin Elisabeth directrice was. Alles van waarde werd in Oostendam gegeven aan vrienden en buren. Abraham den Hartog gaf zelfs zijn trouwring aan zijn buurman. Maar ook in het ziekenhuis bleken ze niet veilig. Iedereen werd door de Duitsers opgepakt en afgevoerd. Wat nog in huis stond (onder meer een sjoelbak) is door de bezetter geconfisqueerd. Alleen de balken voor de katrollen en haken wijzen er nog op de vroegere slagerij.