Elly Mans (66)

Waar kennen we jou van?

Negen jaar geleden hebben wij De Ridderdichters opgericht. We hebben nu zeventien leden en plaatsen iedere week een gedicht van één van ons in De Combinatie. Het gedicht wordt ook in de bibliotheek opgehangen en radio Ridderkerk besteed er aandacht aan. Mijn man en ik hebben samen het schilderbedrijf Mans aan de Lagendijk gehad.
Ook richtte ik samen met mijn broer Leefbaar Ridderkerk op. Later heb ik in de gemeenteraad gezeten via Groep Koppes (nu Echt Voor Ridderkerk).
Jarenlang ben ik vrijwillig spreker tijdens uitvaarten geweest. Ik denk dat ik meer dan tweehonderd keer heb gesproken. Daarnaast zijn mijn man en ik ook vrijwilliger bij museum Johannes Post geweest.
En ik ben geboren in Ridderkerk, heb in Rijsoord gewoond en woon nu in Bolnes.

Je hebt een spierziekte en komt zelden de deur uit.
Toch ben je nog heel actief en de drijvende kracht achter onder andere De RidderDichters.

Ik heb sinds mijn 47e jaar de spierziekte IBM. Sinds anderhalf jaar kom ik de deur niet meer uit. Maar ik praat zelden over mijn ziekte. Ik heb het geaccepteerd en richt me op alles wat ik wel kan en waar ik plezier aan beleef.
Zo krijg ik veel aanloop, hebben we een heerlijk huis met prachtig uitzicht en heb ik zoveel bezigheden.
Vanuit huis kan ik nog steeds veel organiseren en mensen motiveren.

Je hebt ook twee dichtbundels uitgebracht toch?
Ja, de tweede 'Dichter bij de rivier' is twee maanden geleden uitgekomen. Mijn gedichten worden veel gebruikt in onder andere kerkbodes door het hele land. Het boek is te bestellen via www.deridderdichters.nl.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 45 jaar getrouwd met Wout. Dankzij hem kan ik alles doen wat ik doe. Hij is mijn steun en toeverlaat. We hebben twee kinderen en twee kleinkinderen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik heb veel mooie herinneringen. Ik kom uit een gezin met zeven kinderen waarvan ik de jongste ben.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Om Wout. Ik lach veel om en met hem.

Waar word je gelukkig van?

Afgelopen zaterdag vierden we Wout zijn verjaardag. Familie en vrienden op bezoek, koud buffet, samen zijn. Heerlijk.

Wie is je grote voorbeeld?

Obama, Maarten Luther King. Ik houd van diepgang.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Een medicijn voor de spierziekte IBM. Er wordt in Leiden onderzoek gedaan.

Waar word je verlegen van?

Complimenten.

Welk talent zou je willen hebben?

Een muzikaal talent. Ik had wel gewild dat ik viool had kunnen spelen.

Wat vind je stom?

Ik vind niets stom. Ik houd er niet van om te oordelen.

Hoe sta je 's morgens op?

Vroeg en altijd blij. We hebben wat tijd nodig voor het ochtendritueel. Maar na het ontbijt en de koffie, ga ik naar mijn werkkamer en werk ik vaak tot half vijf.

Wat zijn je hobby's?

De Nederlandse taal is mijn hobby. Ik ben heel nieuwsgierig. Ik kan hele dagen op internet doorbrengen. Daar vind ik alle informatie die ik nodig heb. Mooi is dat. Vroeger thuis hadden we niet genoeg geld om boeken te kopen, tegenwoordig heb je alle informatie zo bij de hand.

Wat zijn je angsten?

Ik leef per dag, soms per uur of zelfs per minuut. Zolang Wout naast me staat, heb ik geen angsten.

Waar kijk je naar op televisie?

Documentaires en reisprogramma's. (Lachend) Ik reis op deze manier de hele wereld rond.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?

Dat was een berichtje van de kapster. Zij komt iedere week mijn haar doen. Ze had twee Spaanse maaltijden gebracht. Ze liet ons weten dat ze blij was dat we het lekker vonden en dat we het verdienen.

Wat is je favoriete quote?

Maak van deze dag een mooi schilderij, want het penseel dat ben jij.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek?
Mail naar
astrid@baruitgeverij.nl